Jelenleg is zajlanak tárgyalások a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cég állami visszavásárlásáról, mindössze a folyamat intenzitása esett vissza – erről az ügyet magas szinten ismerő források beszéltek a VG-nek. A felek egészen a múlt év végéig előrehaladott egyeztetéseket folytattak a Budapest Airport Zrt. tranzakciójáról, december közepén azonban Orbán Viktor bejelentette, hogy Ferihegy visszaszerzését semmiképpen sem észszerű nyélbe ütni az áprilisi országgyűlési választások előtt. A miniszterelnök akkor úgy fogalmazott, hogy megvárják a választásokat, és majd utána döntenek erről. A fejlemény kapcsán megjegyezte, hogy a költségvetési hiányra figyelni kell, a reptér visszavásárlása pedig ehhez a kérdéskörhöz tartozik.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

Lapunk forrásai mindezt most azzal egészítették ki, hogy a közelgő választások politikai terhet jelentettek az üzlet szempontjából, ami a rendszerváltoztatás utáni időszak legnagyobb reprivatizációs ügyletének végkimenetelét akár veszélybe is sodorhatta volna azzal, ha választási ügyet kreálnak belőle. Ebből a szempontból tisztább helyzet lesz a voksolást követő időszak az eladás lebonyolítására. Mindezt a jelenlegi külföldi tulajdonosi kör elfogadta: változatlanul zajlanak tárgyalások a magyar kormányzattal, de a korábbi feszített tempó lelassult. A Budapest Airport Zrt. többségi tulajdonosa, az AviAlliance GmbH egyébként decemberben megerősítette a VG-nek, hogy a részvényesek folytatják a párbeszédet a magyar kormánnyal.

Az eredeti elképzelések szerint a szerződéskötés még tavaly karácsony előtt, de mindenképpen 2021-ben bekövetkezett volna, a lezárásnak, tehát a kifizetésnek a végső határidejét pedig az idén március 31-re tervezték. Ez tehát csúszik, de forrásaink azt is kiemelték, hogy Ferihegy visszaszerzésének missziója az eddigi próbálkozásokat tekintve ezúttal jutott a legmesszebb.

Rámutattak, hogy a magyar kormány nem arra hivatkozva tolta el magától rövid távon a kérdést, hogy nem áll rendelkezésre a szükséges fedezet: „A szándékuk továbbra is a reptér megvásárlása, ami egy meghatározott pénzügyi konstrukcióban menne végbe. Ez ugyanúgy végbe mehet a választásokat követően is.”

Az már ismert volt, hogy a regnáló kabinet felfogásában a Budapest Airport állami tulajdonná válása stratégiai cél. Értesüléseink szerint ennek meghatározó oka a magyar közlekedési rendszer fejlesztésének koncepciója, amelynek a budapesti repülőtér szerves része. A vasúti infrastruktúrát érintő főbb projektek (a Budapest–Belgrád közötti, a Záhonyt az osztrák határral összekötő, az adriai, valamint a nyugat-balkáni irányú beruházások) eredményességéhez ugyanis szükség van a Liszt Ferenc reptér nagyobb szerepvállalására: „Kétségkívül érdekes elgondolás egy új repülőtér építése, vagy a kisebb repterek hálózatának felélesztése. Ezzel együtt is – lehet szeretni vagy nem szeretni – a magyar főváros ott van, ahol, ahogy az ország egyetlen komoly reptere is.”

A Budapest Airport Zrt. jelenleg kanadai befektetői alapok tulajdonában van. A társaság 75 százalékos részét még 2005-ben privatizálta a Gyurcsány-kormány, illetve szervezte ki 75 évre a reptér üzemeltetési és vagyonkezelési jogát. Egy magyar konzorcium – amelyben az Orbán-kormány vezető pozíciót tölt be – a közelmúltban 4,4 milliárd eurós ajánlatot tett a vállalat 100 százalékos tulajdonrészére. Ez az összeg tartalmazza a Budapest Airport mintegy 1,4 milliárd eurós hitelállományát.

Páratlan aranytartalékokat rejt Ferihegy

A budapesti repülőtér kétpályás rendszere messze van a maximális kihasználtságtól.