A mintegy 610 milliárd forint személyijövedelemadó- (szja)-visszatérítés 51 százalékát a pénzügyi tartalékok feltöltésére szeretné majd felhasználni a lakosság – ez derül ki az OTP és a Groupama Biztosító közös kutatásából.

A megtakarítást tervezők tíz százaléka biztosítási termékbe szeretné fektetni a pénzét, és sok válaszadó ebből az összegből szeretne nyugdíj- vagy életbiztosítást indítani

– mondta egy webináriumon Gönczi Erika, a  Groupama Biztosító bankbiztosítási főosztályvezetője. Kiemelte: szakemberek szerint a családi adó-visszatérítés használni fog az öngondoskodási kedvnek.

Fotó: Shutterstock

Csak a magyarok 20 százalék tesz félre nyugdíjas éveire

A koronavírus-járvány miatt is felértékelődött a nyugdíjbiztosítások és a hosszabb távú előtakarékosságok szerepe. De Magyarországon még mindig csak minden ötödik ember tesz félre a nyugdíjas éveire – mondta Nyitrai Győző, az OTP Bank Daily Banking Tribe igazgatója. A legnépszerűbb megtakarítási forma a nyugdíjpénztári megtakarítás.

Kiemelte: a nyugdíjparadoxon továbbra is fennáll, háromból két ember úgy érzi, hogy az állami nem lesz elég az időskori megélhetéséhez, viszont az öngondoskodási index tíz év alatt alig változott. A megkérdezettek 40-50 százaléka otthon tartja megtakarításait, és 40 százalék körül van azoknak az aránya, akik hosszabb távú célokat tűznek ki és tudatosan terveznek. A legnépszerűbb megtakarításoknál az öngondoskodók a nyugdíjas évekre és a gyerekekre fókuszálnak. Az öngondoskodási index szerint ma a magyar lakosság mindössze 6-7 százalékának vannak rendszeres megtakarításai.

Tavaly 16 ezer új tag csatlakozott

A nyugdíjpénztári megtakarítás népszerű a lakosság körében. 2021-ben 16 ezer új tag csatlakozott az OTP nyugdíjpénztárához, a tagok összlétszám 249 ezerre tehető – mondta Nagy Csaba, az OTP Nyugdíjpénztár ügyvezető igazgatója.

A pénztártagok tavaly 28 milliárd forinttal növelték az egyéni számlák összegét, az összes nyugdíjvagyon 350 milliárd forintot ért el.

A munkáltatói befizetések 12 százalékkal emelkedtek, viszont az nem jó hír, hogy a fiatalok az miatt elvesztették az adókedvezmény visszatérítésének lehetőségét.

Nyugdíjbiztosítása minden negyedik aktív korúnak van

„A biztosítás olyan dolog, amit akkor már nem lehet megrendelni, amikor szükség van rá” – mondta Budai József, az OTP Bank bankbiztosítási főosztályának vezetője. Az életbiztosítási termékek, ezen belül a nyugdíjbiztosítások olyan rugalmas termékek, amelyek a lehető legalacsonyabb költségek mellett valódi megtakarítást jelentenek. A Covid hatására azt látják, hogy nőtt a lakosság tudatossága, megerősödött a biztosítások iránti igény, az ügyelek 16 százaléka rendelkezik élet- vagy nyugdíjbiztosítási termékkel. Budai József kiemelte: az életbiztosítás az egyik legnépszerűbb, óvatosabb lett a lakosság a válság hatására az öngondoskodási index alapján, a munkahelyek elvesztésére és a hitelfedezeti védelemre is sokan kötöttek biztosítást.

Jelenleg minden negyedik aktív korú rendelkezik csak nyugdíjcélú megtakarítással, 2014 óta jelentősen emelkedett a nyugdíjbiztosítások népszerűsége. Az elmúlt egy évben ugyan lassult a növekedés, de a piacon 400 ezer nyugdíjbiztosítási szerződés van – mondta Gönczi Erika, a  Groupama Biztosító bankbiztosítási főosztályvezetője.  A Groupama arra számít, hogy a járvány lecsengésével a piac újra szárnyra kap, ami évente akár 20 százalékos bővülést is jelenthet.

20 százalékkal többet utaltak a nyeszesek

Az OTP-nél 32 ezerre tehető a nyugdíj-előtakarékossági számlák (nyesz) száma, mondta Nyitrai Győző, az OTP Bank Daily Banking Tribe igazgatója. A piaci részesedésük 30 százalék felett van. A piacon 460 milliárd forintnak közel fele, 200-230 milliárdnyi van az OTP-s nyeszszámlákon. A portfólió összetételével kapcsolatos kérdésre válaszolva elmondta, a megtakarítások 45 százaléka állampapírokban, 48-50 százaléka befektetési alapokban és 5 százalék részvényekben van. Tavaly a nyeszszámlákra 20 százalékkal többet fizettek be a megtakarítók, mint egy évvel korábban. Kiemelte: van, aki a havi jövedelme 5-10 százalékát teszi félre nyugdíjcélokra, de a rendszeres megtakarítások aránya elérheti akár a jövedelem 30 százalékát is akkor, amikor az ügyfélnek már nem a hiteltörlesztés vagy a gyerekek támogatása a legfontosabb.