A belföldre irányuló csomagküldő kereskedelmi tevékenység esetében megszűnik az adóügyi képviselő alkalmazásának kötelezettsége 2023. február 13-tól. Szintén megszűnik az adóügyi képviselő megbízására vonatkozó kötelezettség a más tagállami csomagküldő kereskedőnek, amennyiben az állami adó- és vámhatóság nyilvántartásba veszi.

Fotó: Shutterstock

A fejlemények kapcsán érdemes felidézni, hogy a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint tavaly decemberben az országos forgalomból 10 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 1,4 százalékkal nőtt. Ez annak fényében nem meglepő, hogy novemberre 0,9 százalékra lassult a dinamika, miközben az online csatornában korábban 20-25 százalékos ugrásoknak is lehettünk tanúi, sőt, volt rá példa, hogy 60 százalék fölé kúszott az éves alapon mért növekmény.

Míg tavalyelőtt, a Covid-válság hazai begyűrűzésének évében 45 százalékos növekedési rekordot ért el az internetes kiskereskedelem Magyarországon, addig tavaly a magasabb bázison is további 30 százalékos bővülést mutatnak az előzetes adatok, ezzel az éves bruttó forgalom már meghaladta az 1200 milliárd forintot 

– mondta a VG-nek Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. 

Kifejtette, hogy Magyarországon mintegy hatmillió aktív internetező van, közülük 3,9 millió egyben online vásárló is. Várakozásai szerint ez a mutató a következő időszakban lassan lendülhet át a mostani szinten, sokkal inkább a webáruházak felkeresésének gyakoriságán múlik majd a további növekedés. 

Korábban egy átlagos hazai internetes vásárló évente 10-11-szer rendelt online, ez a mérőszám azonban ma már eléri a 20-at, és várhatóan tovább nő.

A vezető tanácsadó szerint a hazai e-kereskedelmi piac kezd hasonlítani a nyugat-európaira: mivel a nagybevásárlások mellett több kisebb beszerzést is egyre többen bonyolítanak le online, a tranzakciók száma meredekebben ívelhet felfelé, mint az értékben mért forgalomé. Pedig az utóbbit erősíti, ha tartósan magas az vagy ha a forint gyengül az euróval szemben.