Gyakori dilemma vállalkozásoknál a választások közeledtével, hogy vállalják-e fel a politikai irányultságukat publikusan, vagy sem. A Marketing Commando reprezentatív felmérése azt vizsgálta, hogyan befolyásolja a vásárlók döntését, ha egy cég, vagy annak képviselője a boltjában, reklámjában, közösségi oldalain politizálni kezd.

A felnőtt lakosság 42 százaléka tapasztalt már olyat, hogy egy cég vagy alkalmazottja politizált.

Nem találkozott politizáló vállalkozással a válaszadók 35 százaléka, 23 százalék pedig nem emlékszik ilyenre. A vártnál jóval magasabb azoknak az aránya, akiket kedvezőtlenül befolyásolt a vásárlási döntésében a politika. Akik már találkoztak politikával egy vállalkozásnál, azok 20 százaléka elállt a vásárlástól, kifejezetten a politika miatt. Ráadásul ezen válaszadók fele nemcsak hogy nem vásárolt, de a politizálás miatt a későbbiekben is elzárkózik a vásárlásoktól.

Mindössze a válaszadók 1 százaléka vásárolt a vállalkozástól a politika miatt.

A vásárlók 17 százaléka vásárolt ugyan, de a politizálás miatt elgondolkodott, hogy megtegye-e. Ők nem a politizálás miatt vásároltak, hanem annak ellenére.

Fotó: carterdayne

Wolf Gábor kisvállalatimarketing-szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója szerint azonban ennek ellenére egy vállalkozásnak is lehet politizálni, de nagyon nem mindegy, hogy hogyan.

Állásfoglalás helyett értékvállalás

A kisvállalati szakértő azt tanácsolja, hogy konkrét állásfoglalás helyett általános értékek mellett álljon ki egy vállalkozás. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy egy konkrét párt vagy politikus mellett foglalna állást egy vállalkozás, ösztönözhet inkább az állampolgári kötelesség teljesítésére, beszélhet a szavazás fontosságáról, felszólalhat a szabadság mellett, felléphet a kiszolgáltatottság ellen. Wolf Gábor szerint ez azért is fontos, mert a konkrét állásfoglalás megosztja a közösséget, míg az általánosan elfogadott értékek összekovácsolják.

Az idős nénik a legvehemensebb politizálók

Ha szóba kerül a politika egy vállalkozásnál, az emberek 77 százaléka passzívan reagál, nem vesz róla tudomást, egyszerűen válasz nélkül hagyja a dolgot. A válaszadók 10 százaléka udvariasan, de semleges módon válaszol, beszélgetésbe elegyedik. A válaszadók 8 százaléka elzárkózik a témától, és megkéri a vállalkozást, hogy ne politizáljon. Mindössze a vásárlók 13 százaléka megy bele a témába, és fejti ki a véleményét, ha pedig nem ért egyet, akár vitába is száll. Minél idősebb valaki, annál inkább hajlamos felvenni a kesztyűt. Leginkább a 60 év feletti nők (23 százalék) hajlandók belemenni politizálásba, míg a legjobban a fiatal, 40 alatti nők (7 százalék) kerülik a témát.