Kormányzati segítség nélkül gyakorlatilag ellehetetlenül a vasúti áruszállítási szektor, a magas áramárak miatt – hangsúlyozta a VG Podcastnak a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója. Hódosi Lajos szerint a magyarországi szolgáltatóknak Európa legmagasabb vontatási energiaárát kell megfizetniük, a vontatási áram ára a tavalyi őszi időszakhoz képest ötszörösére nőtt. A pályahálózatot üzemeltető MÁV, és iparági szakemberek szerint az idei, egész éves áremelkedés nagyjából 400 százalékos lehet, a tavalyi tarifához képest. Így tehát olyan kormányzati támogatásra van szükség, a kivétel nélkül az ágazat minden szereplőjének nyújt segítséget.


A kisebb szolgáltatók segítség nélkül szinte biztosan csődbe mennek néhány hónapon belül, néhányan közülük felmondták a szerződéseik egy részét, a tervezett fejlesztéseket elnapolták, most az álláshelyek megőrzése a fő cél – részletezi a Hungrail vezetője. A helyzetet tovább nehezíti, hogy teljesen versenyképtelenné vált az ágazat a környező országokkal szemben is, ugyanis szomszédainknál a hazai töredéke a vontatási energia ára.

Az áruk egy része átterelődött a közútra, jelentősen növelve a forgalmat, és megnehezítve a klímacélok elérését. Emellett, ha a trend tartós marad, akkor számtalan beruházás is feleslegesség válik, például a Záhony-térségi terminálfejlesztések. Hódosi Lajos hangsúlyozta, mára, – a több évtizedig tartós villamosításnak köszönhetően – nem is áll rendelkezésre elég dízelmozdony, illetve ezek teljesítménye sem elegendő a tehervonatok vontatásához.

Keresse a VG Podcastot a kedvenc alkalmazásán!

Spotify: VG Podcast

Anchor: VG Podcast

Google Podcasts: VG Podcast

Radio Public: VG Podcast

Breaker: VG Podcast