BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Így hat a 2023-as költségvetésre a kata és a rezsicsökkentés átalakítása

Mérséklik az államháztartási egyensúlyt érintő kockázatokat az elmúlt napokban hozott adópolitikai és rezsicsökkentéssel kapcsolatos intézkedések a Költségvetési Tanács szerint, amely a magyar gazdaságpolitika mögött álló sűrű időszak hatásait is figyelembe vette a jövő évi büdzséről készített friss határozatában.

A 2023-as büdzsé tervezésének a megkezdése óta megerősödött makrogazdasági kockázatokra hívta fel a figyelmet a Költségvetési Tanács (KT) a büdzsé jövő heti zárószavazásához adott hozzájárulásáról szóló határozatában, amely a KT honlapján érhető el. E rizikófaktorok közül különösen érinti a költségvetés végrehajtását

  • a vártnál nagyobb infláció,
  • a világgazdaság növekedésének lassulása,
  • az orosz–ukrán háború következményei – köztük az energiaválság –,
  • valamint az Európai Unióval történő megállapodás elhúzódása

– írta a Kovács Árpád vezette testület, amelynek tagja Matolcsy György jegybankelnök és Windisch László, az Állami Számvevőszék elnöke.

Budapest, 2020. július 1.Szavaznak a képviselők a napirendről az Országgyűlés plenáris ülésén 2020. július 1-jén.MTI/Szigetváry Zsolt
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Az uniós forrásokról való megegyezés irányába tett előremutató kormányzati lépéseket kedvezőnek ítélték meg,

ugyanakkor a gazdasági növekedéssel és az inflációval kapcsolatban megjegyezték: ezeknek a ma előre jelezhető alakulása – alapvetően a világgazdasági folyamatok és különösen a háború közvetett hatásai miatt – kedvezőtlenebb a mintegy három hónappal korábban figyelembe vett, a költségvetés makrogazdasági alappályáját képező kilátásoknál.

A KT a hozzájárulása megadásakor figyelembe vette, hogy a költségvetési törvényjavaslat – a stabilitási törvényben minimálisan előírt 0,1 százalékpontot meghaladva – a 2023-as év végi államadósság-mutató 2,3 százalékpontos javulását irányozza elő az ez év végi értékhez képest, ezáltal az államadósság-szabály a makrogazdasági pálya tervezettnél kedvezőtlenebb alakulása esetén is teljesülni tud. Az államháztartási egyensúlyt érintő kockázatokat pedig mérsékli az elmúlt napokban hozott, a kisadózók tételes adóját érintő törvénymódosítás, valamint a bejelentett kormányzati intézkedés a rezsicsökkentés fenntartásának mennyiségi korláthoz kötéséről. Az utóbbitól az energiatakarékosság növekedése várható, ami hozzájárul a külső egyensúly javításához is – hangsúlyozta a grémium. Kiemelték:

A negatív kockázatok az idei második fél évben és a következő esztendőben tovább növekedhetnek, ezért indokolt ezek kezelésére felkészülni.

A tanács továbbra is szorgalmazza a 3 százalékos hiány mielőbbi elérését, ha azt a gazdasági körülmények megengedik. Ezért üdvözli azt a törvényjavaslatba foglalt vállalást, amely szerint ha a jövő évi reálnövekedés nagyobb, mint 4,1 százalék, akkor a tervezettnél magasabb bővülés miatt keletkező eredményszemléletű éves adó- és adó jellegű bevételi többlettel azonos összegben – levonva abból a fizetendő nyugdíjprémium tervezetten felüli összegét – csökkenteni szükséges a kormányzati szektor hiányát.

A 2023-as költségvetési előterjesztéshez elfogadott módosításokat elemezve megállapították, hogy azok összesen 170,6 milliárd forint többletkiadást irányoznak elő. Ennek forrása egyrészt a korábban vártnál magasabb nominális fogyasztásbővülés következtében a fogyasztási adóbevételek, valamint más tételek növelése – 97,4 milliárd forint összegben –, másrészt egyes működési és beruházási kiadási előirányzatok csökkentése 73,2 milliárdos összegben. A megszavazott változtatások szerint a következő tételeknél a legnagyobb a kiadásemelkedés: 

  • a polgári titkosszolgálatok feladatellátáshoz szükséges többletforrások biztosítására 44,8 milliárd,
  • a kormányzati kommunikációval és konzultációval kapcsolatos feladatokra 26,3 milliárd,
  • a versenysport és szakmai feladatok támogatására 26,3 milliárd,
  • kulturális értékmegőrző beruházásokra 16,7 milliárd,
  • helyi önkormányzatok részére köznevelési, szociális és gyermekjóléti, valamint gyermekétkeztetési feladatok támogatására 6,9 milliárd,
  • nonprofit, társadalmi, civil szervezetek és köztestületek támogatására pedig 5,6 milliárd forint.

Azt azonban megjegyezték, hogy az Egyéb vegyes kiadások elnevezésű előirányzatban a működési kiadás összegének 24,7-ről 9,7 milliárd forintra mérséklése kockázatot hordoz, mivel egy felülről nyitott előirányzat összege csökkent.

A bevételek közül meghatározó az áfánál és a jövedéki adónál bekövetkező előirányzat-emelés 52,4 milliárd, illetve 10 milliárd forint összegben.

A KT a megnövelt adóbevételi terveket teljesíthetőnek ítéli meg, mivel e két adónem idei időarányos teljesülése a költségvetési törvényjavaslat benyújtása óta is emelkedett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.