Az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak értékelésére, hogy az Észak-Magyarországon létesíteni tervezett gépjárműalkatrész-gyár építéséhez Magyarország által nyújtani szándékozott állami támogatás összhangban van-e az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályokkal – tájékoztatott az uniós bizottság csütörtökön. Az Európai Bizottság közölte, előzetes értékelése alapján mindenekelőtt azt állapította meg, hogy a beruházási projekt elősegíti a gazdasági fejlődést és a foglalkoztatást az EU egyik kedvezőtlenebb helyzetű régiójában. 

Eu,Flag,Waving,In,Front,Of,European,Parliament,Building.,Brussels,
Fotó: Shutterstock

A brüsszeli testületnek azonban kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy az intézkedés összhangban van-e az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályokkal, különösen a regionális állami támogatásokról szóló iránymutatással. Az uniós bizottság ezért úgy határozott, hogy vizsgálatot indít annak értékelésére, hogy a támogatás arányos-e, vagyis nem lépi-e túl azt a mértéket, ami a beruházás hátrányos helyzetű régióba vonzásához szükséges. 

Választ keres arra is, hogy az intézkedésnek van-e ösztönző hatása a régióban. 

E tekintetben a bizottság megvizsgálja, hogy az üzem magyarországi létesítésére vonatkozó döntés kiváltó oka közvetlenül a magyar állami támogatás volt, vagy állami támogatás nélkül is ebben a régióban valósították volna meg. A hazai hatóságok azt állítják ugyanis, hogy a támogatás nélkül a beruházást az EU-n kívül, Törökországban hozták volna létre. A testület végezetül arra kíváncsi, hogy a támogatásnak nincs-e indokolatlan kedvezőtlen hatása az EU-n belüli versenyre és kereskedelemre – írták. 

Újabb céggel bővülhet a hazai járműipari beszállítók köre

Karácsony táján zöld jelzést kaphat a féltengelyt és kardántengelyt gyártó üzem építése.

Magyarország 2021-ben értesítette az Európai Bizottságot, hogy 43,76 millió euró összegű állami támogatást kíván nyújtani a Rubin NewCo Kft. részére az észak-magyarországi régióban tervezett gépjárműalkatrész-gyár megépítéséhez. Az új üzem a csoporthoz tartozó két másik európai gyártási helyszín kapacitását veszi át. 

A gyár várhatóan mintegy 1500 munkahelyet teremt Észak-Magyarországon, amely az uniós állami támogatási szabályok értelmében regionális támogatásra jogosult, kedvezőtlenebb helyzetű régió. 

Magyarország 43,01 millió euró (mintegy 17,8 milliárd forint) összegű közvetlen támogatás, valamint 750 ezer euró (mintegy 305 millió forint) összegű adókedvezmény révén kívánja támogatni a gépjárműalkatrész-gyár építését. A hazai hatóságok által nyújtani tervezett teljes támogatási összeg az elszámolható beruházási költségek 31,76 százalékát teszi ki, ami nem éri el az ilyen projektekre engedélyezett maximális támogatási összeget, azaz a 31,88 százalékot.