Több mint 22 százalékkal, 87,2 milliárd forintra növekedett az első fél évben a finanszírozott összeg a nagyhaszonjárművek piacán a megelőző év azonos időszakához képest. Ez még az árak jelentős emelkedését figyelembe véve is jó teljesítmény – derül ki a Magyar Lízingszövetség vonatkozó statisztikáiból. 

Fleet,Of,Commercial,Lorry,Trucks,In,Row.,Logistics,And,Transportation
Fotó: Shutterstock

A szervezet adatai szerint a finanszírozott összeg mellett a volumen (az értékesített darabszám) is emelkedni tudott – éves összevetésben 6 százalékkal. Emellett a forgalomba helyezések is jól alakultak, hiszen 24 százalékkal nőtt a nagyhaszonjárművek és 8,5 százalékkal a nehézpótkocsik piaca.

Ami az egyes járműkategóriákat illeti, a növekedést egyértelműen a tehergépkocsik húzzák, hiszen ott az első fél éves finanszírozott összeg megközelítette a 65 milliárd forintot, ami 17,7 százalékos bővülés 2021. első feléhez képest.

A nehézpótkocsiknál hasonló mértékű volt a bővülés, a finanszírozott összeg pedig meghaladta a 7,8 milliárd forintot. A buszoknál ugyan közel másfélszeresére nőtt az új kihelyezések összege egy év alatt, ám így is 1,9 milliárd forint alatt maradt. Ez leginkább a nagyobb beszerzések elmaradásával lehet magyarázható, hiszen például 2018 első felében még 17,4 milliárdos, egy évvel később pedig 18,3 milliárd forintos finanszírozott összeget regisztrált a lízingszövetség.

 

Mindezek nyomán a nagyhaszonjármű kategóriában magasan a teherautóké a vezető szerep a lízingpiacon: az idei első fél éves adatok alapján a kihelyezett összegek közel háromnegyede hozzájuk kötődik, miközben a pótkocsik súlya 9 százalék környékén mozog. A buszok részesedése viszont a szerény kereslet nyomán éppen 2 százalék felett járt az év első felében.

Ami a teljes lízingpiacot illeti, az ágazati szövetség adatai szerint a finanszírozott összeg 420,2 milliárd forintot tett ki, amely a koronavírus-járvány óta először érte el és haladta meg a 2019-es szintet, illetve 20 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához képest.

 

Figyelemre méltó azonban, hogy ismét gyengén teljesített a retail (azaz a személy- és kishaszongépjármű finanszírozás) területe. A kihelyezéseknél 4 százalékos csökkenés következett be az egy évvel korábbihoz képest, míg a darabszámnál 21 százalékos visszaesést mért a szervezet. Ennek hátterében elsődlegesen piaci okok állnak – emlékeztetett közleményében a lízingszövetség –, hiszen az új személyautó forgalomba helyezések 11,4 százalékot estek az idei első fél évben, míg a kishaszonjárművek piaca közel 24 százalékot veszített.