Meghaladta az 596 milliárd forintot a finanszírozott összeg a magyarországi lízingpiacon 2022 első kilenc hónapjában, ami amellett, hogy 16,5 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest, a koronavírus-járvány előtti volument is meghaladja – derül ki a Magyar Lízingszövetség honlapján közzétett adatokból.

2021.05.12.                     Gablini M3 autószalon
Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

A szervezet statisztikái szerint ugyanakkor a hazai lízingpiac sem tudta teljesen kivonni magát a bizonytalanabbá vált gazdasági környezet – az orosz–ukrán konfliktus, a szankciók, az ellátási láncok zavarai és az – hatásai alól. Erre utal, hogy az új szerződések száma jelentősen csökkent az egy évvel korábbihoz képest: 

miközben tavaly január és szeptember között még 60,7 ezer szerződést kötöttek partnereikkel a tagvállalatok, addig az idei első kilenc hónapban már alig több mint 52,4 ezret, vagyis az egy szerződésre jutó érték emelkedése is kellett a finanszírozott összeg növekedéséhez.

Csak a harmadik negyedév számait vizsgálva már jóval szerényebb mértékű, 8,4 százalékos a bővülés a finanszírozott összegben.

Abban pedig, hogy 2022 első három negyedében bő 16 százalékkal tudott nőni a hazai lízingpiac, jelentős szerep jutott annak is, hogy az ingatlanlízingnél éves összevetésben többszörösére – 8-ról 54 milliárd forintra – emelkedett az első kilenc havi finanszírozott összeg, ami a lízingszövetség korábbi tájékoztatása szerint egy kiugróan magas volumenű tranzakciónak köszönhető.

 

Ami az egyes eszközkategóriákat illeti, a retail autófinanszírozásban 1,4 százalékkal, 194,45 milliárd forintra csökkent az új szerződések értéke 2021 első kilenc hónapjához mérten. Ezen belül a személyautóknál szerény mértékű, 1,1 százalékos bővülést sikerült elérni éves alapon – 151 milliárd forinthoz közelítő volumen mellett –, ám a kishaszonjárműveknél 8,9, a motorkerékpároknál pedig 22 százalékos visszaesést mutatott ki a statisztika. (Az utóbbiak egyébként igen vékony szeletét adják a piacnak, szeptember végéig 1,45 milliárd forintnyi új üzletet hoztak a szolgáltatóknak.) A flottafinanszírozásban sem alakult túl fényesen a helyzet, hiszen itt is csökkent valamelyest a finanszírozott összeg, és 1,3 százalékos zsugorodást követően 50,45 milliárd forintot tett ki. 

A mezőgazdasági gépeknél viszont erőteljes, 19,5 százalékos bővülést mutatott ki a Magyar Lízingszövetség 89,7 milliárdos finanszírozott összeg mellett, és jól alakult az első három negyedév az egyéb gépek kategóriájában is, ahol több mint 30 százalékkal bővült a piac.

A nagyhaszonjárműveknél 111 milliárd forint körül alakult az új szerződések értéke, amely 11,3 százalékos bővülést jelez éves alapon.

Az ingatlanlízingnél bekövetkezett hirtelen emelkedés átrendezte a kilenchavi finanszírozott összeg megoszlását is: 

a retail autófinanszírozás részesedése például 38,5-ről 32,6 százalékra olvadt egy év alatt,

de 19,5-ről 18,6 százalékra csökkent a nagyhaszonjárművek súlya is. A mezőgépeknél viszont 14,7-ről 15 százalékra nőtt az új szerződések összegén belüli részesedés, az ingatlanlízing súlya pedig 1,6-ről 9,1 százalékra ugrott.

Az első kilenc hónap számainak ismeretében sem könnyű ugyanakkor előrejelzést adni az év egészére várható teljesítményre, hiszen – mint arra az első féléves számok kapcsán kiadott közleményében a szakmai szervezet is rámutatott – változatlanul sok a bizonytalansági tényező a külső környezet alakulásában.