Jövőre átlagosan 15,2 százalékkal kell többet fizetniük azoknak, akikről kiderül, hogy érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés (kgfb) nélkül vesznek részt a közúti forgalomban. A jövő évre vonatkozó fedezetlenségidíj-táblázat már tanulmányozható a Mabisz.hu oldalon – áll a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) közleményében.

kötelező biztosítás, forgalmi engedély, kgfb, fedezetlenség
Több mint 15 százalékkal emelkednek a kgfb-fedezetlenségi díjak.
Fotó: Berán Dániel / Heves Megyei Hírlap

Még több mint két hét áll rendelkezésükre azoknak, akiknek január 1-én jár le a kgfb-szerződésük, és szeretnének biztosítót váltani. Nekik legkésőbb december 1-jén éjfélig kell eljuttatniuk az aktuális szerződésük felmondását a jelenlegi társaságukhoz, majd minél előbb, de legkésőbb december 31-ig kell megkötniük szerződésüket az új biztosítóval.

Aki elégedett a társaságától kapott ajánlattal, annak nincs tennivalója.

2010 után a szerződési évforduló napja már a gépkocsi megvásárlásának időpontjához kötődik, de még mindig sokan ragadtak benne a korábbi kampányidőszakban, amikor mindenkinek csak novemberben lehetett biztosítót váltania.

A több mint 5,8 millió kgfb-szerződésből még mindig 925 ezer számít érintettnek, köztük 497 ezer magántulajdonban lévő személygépkocsi üzemben tartója.

Számukra 12 piaci szereplő közül 11 biztosító hirdetett új tarifát a jövő év elejétől. Az előző évekhez hasonlóan továbbra is számos kedvezményt lehet igénybe venni, a lakossági ügyfelek számára pedig a kedvezmények tovább egyszerűsödtek.

A biztosítóváltáson gondolkodók számára a Mabisz Díjnavigátora nyújthat segítséget, amellyel az összes szolgáltató ajánlatának figyelembevételével kalkulálható a választható legkedvezőbb biztosítói ajánlat.

A szövetség már 2010 óta működteti ezt a fogyasztóvédelmi eszközét, amely minden piaci szereplő valamennyi kedvezményét tartalmazza, és egyfajta etalonként szolgál abban a tekintetben, hogy a biztosítók a díjkalkulációk helyességét tesztelik és jóváhagyják. Az eszköz kizárólag fogyasztóvédelmi eszközként funkcionál, az üzleti érdekek nem játszanak szerepet a működtetésében.

A jelenleg zajló kampányban az érintettek díjszintje jelentősen elmarad a teljes állomány díjszintjétől, mivel döntő többségben tizenkét évnél is idősebb gépjárművekről van szó. A magántulajdonban lévő személygépkocsik üzemben tartóinak 94 százaléka a legkedvezőbb, vagyis a B10 kategóriában van a bonus-malus rendszerben – a teljes állomány esetében ez csak 36 százalék.

Az elmúlt évek tapasztalatai szerint nagyjából minden tizedik érintett vált biztosítót ezekben a napokban.

Azoknak, akik valamilyen ok miatt nem rendelkeznek kötelező felelősségbiztosítási fedezettel, érdemes tanulmányozniuk a kedden közzétett, 2023-ra érvényes fedezetlenségidíj-táblázatot.

A 2022-es tételekhez viszonyítva

a részben büntető jellegű díjak átlagosan 15,2 százalékkal emelkedtek,

így személygépjárművek esetében – gépjármű-kategóriától függően – az üzemben tartónak (az idei 600-1290-nel szemben) 650-1400 forintot kell fizetnie azokra a napokra, amelyeken a gépjármű nem rendelkezett érvényes kötelező felelősségbiztosítási szerződéssel.

Autóbuszok esetében a fedezetlenségi díj – a busz férőhelyszámától függően – 980-6670 forintot tesz ki (jelenleg 900-5570 forint), tehergépkocsik esetében pedig akár az 5380 forintot is elérheti naponta (szemben a mostani 4560 forinttal).

A biztosítók a szerződéskötéskor kötelesek meggyőződni arról, hogy a szerződő eleget tett a korábbi biztosítási időszakokban fennálló díjfizetési kötelezettségének.

A hatályos jogszabály nem ad lehetőséget a fedezetlenségi díj elengedésére.

Az a tény, hogy a jármű hosszabb ideig nincs használatban, nem mentesít a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól. Azok, akik hosszabb ideig nem használják járművüket, és nem szeretnének erre az időszakra biztosítási díjat fizetni, a forgalomból történő – ideiglenes – kivonás lehetőségével élhetnek.

A Belügyminisztérium adatai szerint a segédmotoros kerékpárok nélkül figyelembe vett magyarországi gépjárművek közül mintegy 80 ezer gépjármű nem rendelkezik érvényes kgfb-szerződéssel.

Ezeknek a tulajdonosai nemcsak a fedezetlenségi díj megfizetését kockáztatják. Ha felelősek egy balesetért, az okozott, akár több millió forintos kárt is meg kell téríteniük.

Az ilyen balesetek vétlen károsultjainak kártalanítását a Mabisz kezelésében lévő, elkülönített Kártalanítási Számláról intézik, a szövetség pedig a törvényi előírás szerint az úgynevezett regressz eljárás keretében hajtja be a kérdéses összeget a károkozón.

Ennek következtében évente csaknem egymilliárd forint folyik be a Kártalanítási Számlára,

az összeget a Mabisz teljes egészében a biztosítatlan és ismeretlen járművek által okozott károk megtérítésére fordítja.

Tavaly a Mabisz ügyfélszolgálatához 605, idén október végéig pedig 381 megkeresés érkezett a biztosítással nem rendelkező gépjárművek károkozása témájában.