BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szembejött a valóság: nincs olcsóbb a dízeleknél

Az energiaválság megette reggelire a klímavédelmet. Az áram ára úgy elszállt, hogy egy dízelbuszt fenntartani feleannyiba kerül most, mint egy villamost, de még a trolibuszhoz képest is majd 30 százalékos megtakarítást jelent.

Fajlagosan feleannyiba kerül egy hagyományos dízelbuszt üzemeltetni, mint egy villamost – derül ki a VG által megismert statisztikából.

20210901, BudapestKözlekedés erős forgalom dugóképen: Vámház körútFotó: Knap Zoltán (BORS) 20210901, Budapest

Közlekedés erős forgalom dugó

képen: Vámház körút

Fotó: Knap Zoltán (BORS)
Fotó: Knap Zoltán

Országos hír lett belőle, hogy a debreceni tömegközlekedési cég, a DKV Zrt. bevezette az úgynevezett optimalizált menetrendjének második ütemét. Ez lényegében spórolást jelent: az intézkedést az elmúlt időszak inflációs hatásaival, valamint az üzemanyag- és energiaárak emelkedésével indokolták. Az üzemanyag beszerzési ára az elmúlt évben 86 százalékkal növekedett, 

az elektromos energia ára pedig 2023-ban 2,5-szer lesz magasabb, mint az idén.

Emiatt két lépcsőben alakítják át a menetrendet,

  • november 14-től, tehát a múlt hétfőtől ritkították a villamosok és a trolibuszok közlekedését, 
  • január 1-jétől minden trolibuszjárat helyett autóbuszok közlekednek majd, hétvégén pedig az 1-es és 2-es villamosvonal teljes szakaszán villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat.

Vagyis azt történik, hogy dízeljárművekkel váltják ki a károsanyag-kibocsátás szempontjából nullás trolikat és villamosokat. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy 

a rezsiválság nagyobb kutya, mint a környezetvédelem, a klímacélok pedig a háttérbe szorultak.

Félreértés ne essék: általános gyakorlatról van szó, ugyanez a logika érvényesül a fővárosban a BKV-nál vagy a német iparban, amely éppen most fedezi fel újra magának a szénerőműveket. 

A DKV azonban megmutatta a VG-nek, hogy pontosan milyen gazdasági számítások húzódnak meg a döntés mögött.

A lét a tét 

A cég először is emlékeztetett rá, hogy az energiaárak drasztikus növekedése miatt Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata jelentős változásokat volt kénytelen végrehajtani a saját és a fenntartásában lévő vállalatok működésében. 

A költségcsökkentő intézkedések során a legfontosabb elv az volt, hogy a szolgáltatások a szükséges és elégséges mértékben folytatódhassanak.

Ez teljesül a tömegközlekedésben is. A város közösségi közlekedési rendszerét fenntartó DKV szerint a megnövekedett költségei kompenzálásaként olyan változásokat vezet be, amelyek a lehető legkisebb mértékben befolyásolják a szolgáltatás színvonalát és kiszámíthatóságát, ugyanakkor tetemes költségmegtakarítást eredményeznek. „A menetrendi módosítások nem érintik a közlekedés csúcsidőszakait, és abszolút figyelembe veszik az utazási szokásokat” – emelték ki.

20210830 Budapest,   Közlekedés Fotó: Máté Krisztián (MK)  Ripost
Képünk illusztráció. Fotó: Máté Krisztián / Ripost

Mi a matek?

Csakhogy nem elég a menetrendhez hozzányúlni, mivel az elmúlt időszak inflációs hatásai, valamint az üzemanyag- és energiaárak emelkedése miatt további beavatkozás vált indokolttá. Tekintettel arra, hogy a villamosenergia ára 2023-ban többszöröse lesz a 2021-ben érvényben lévőnek,  

rövid távon a fajlagosan alacsonyabb költségű járművek használata indokolt

– magyarázták. Mindezt pedig kellőképpen alátámasztja a fajlagos költségekről készült kimutatás. A DKV-nál 2022 első felében egy kilométerre vetítve

  • a villamos üzemeltetése 1420 forintba,
  • a troli üzemeltetése 943 forintba,
  • a busz üzemeltetése pedig 744 forintba került.

Vagyis egy dízelbuszt fenntartani feleannyiba kerül, mint egy villamost, de még a trolibuszhoz képest is majd 30 százalékos a megtakarítás. Nem csoda, hogy a szolgáltatás biztosítása érdekében Debrecenben a dízeljárművek mellett tették le a voksot, és egyre többen hoznak hasonló döntéseket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.