„Meggyőződésünk, hogy a települési minden szempontból kiállja a jogszerűség próbáját” – jelentette ki a XVIII. kerület DK-s polgármestere, Szaniszló Sándor három nappal azt követően, hogy Budapest Főváros Kormányhivatala arról tájékoztatta a Világgazdaságot: több jogszabályt is megsért a kerület légiutas-adója, ráadásul adatvédelmi aggályok is felvetődnek, ezért felkérte a képviselő-testületet, hogy 30 napon belül szüntesse meg a jogsértéseket.

Liszt Ferenc repülőtér
Fotó: Kallus György / VG

Lapunk elsőként írta meg, hogy utazásonként ezerforintos légiutas-adóval rukkolt elő a XVIII. kerületi önkormányzat, amely ugyan a jelenleg érvényes szabályok szerint január 1-jétől valóban bevezethet települési adót, ám a terv több sebből is vérzik. A rendeletalkotással kapcsolatos vita során Kőrös Péter alpolgármester azt állította, a Pénzügyminisztériumban történt szakértői egyeztetés az ügyben, és nem találtak kivetnivalót – ezt azóta sem erősítette meg senki. Pálffy Miklós, a Niveus Consulting Group együttműködő partnere érdeklődésünkre azt is felvetette kérdésként, hogy az önkormányzat megállapíthat-e rendeletben kötelezettséget a földi kiszolgálást végző gazdasági szervezet adóbeszedésére – erre a válasz véleménye szerint az, hogy nem.

Ennél is tovább ment a Smartwings, a cég jogászai azonnal a fővárosi kormányhivatalhoz fordultak az intézkedés hatályon kívül helyezése érdekében, de akár a Kúriáig is elmennének, hogy megállítsák „ezt az őrületet”.

„Amikor bementem tárgyalni az önkormányzathoz, meglepődött arcokat láttam. Sajnos fogalmuk sincs arról, hogyan működik a légiipar” – szögezte le Farkas Attila ügyvezető igazgató.

Szaniszló Sándor Facebook-bejegyzésében hosszasan sorolja, hogy a zaj és egyéb környezeti ártalmak miatt a kerületi önkormányzat igenis megérdemli a pluszbevételt, és érvei szerint a helyiek érdekeit képviseli, mert a légiutas-adó nem érinti a kerületi magánszemélyeket. Csakhogy a Világgazdaságnak több, a szektorban dolgozó forrás is azt mondta, teljesen életszerűtlen a felvetés, hiszen lakcímkártyát a repülőjegy vásárlása során és az utazás előtt sem kérnek soha.

„Az érkező gépek 90 százaléka Pestszentlőrinc fölött száll le, a 18. kerületben élők szenvedik el ennek minden káros és kellemetlen mellékhatását. 2018 óta a felszállási irányok szöge is a kerület lakott részei felé tolódtak el, ezt azóta sem módosították. A légitársaságok rendszeresen megszegik az éjszakai repülési tilalmat, és megsértik a mélyalvás időszakára vonatkozó korlátozásokat, miközben a kiszabott légiforgalmi bírságok inkább jelképesek” – állítja többek között a DK-s polgármester, aki szerint jogos és utasonként is jelképes kompenzáció az 1000 forintos települési adó mindazért, amit az ott élőknek el kell viselniük az évről évre növekvő utasforgalom miatt.

A növekvő utasforgalom, a zaj és a környezeti ártalmak azonban nem támaszthatják alá egy jogsértő adónem bevezetését,

márpedig a kormányhivatal álláspontja szerint többek között a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényt és az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvényt is megsérti Szaniszló Sándorék intézkedése.

Lévai István Zoltán, a Fidesz–KDNP Budapest 15. számú egyéni választókerületének elnöke lapunknak elárulta, a kerület fideszes képviselői éppen azért nem szavazták meg a légiutas-adót, mert az önkormányzat nem győzte meg őket arról, hogy az jogszerű és megvalósítható.