Az más kategóriákhoz hasonlóan, nagyban érintette a 2022-es évben a kávé kategória minden szegmensét. A kávé importtermék, nagy a devizakitettsége, ezért tovább erősödött az inflálódása. Emellett az energia-, a munkaerő-, a szállítási és az alapanyagköltségek nagyarányú emelkedése is többszöri áremelést okozott a partnereinknél – válaszolta lapunk kérdésére a SPAR.

Nespresso coffee capsules are displayed at the Nestle SA shareholders' meeting in Lausanne, Switzerland, on Thursday, April 15, 2010. Nestle SA, the world's largest food producer, said its board is examining the company's interest in L'Oreal SA "with the greatest attention."
Fotó: Antoine Antoniol / Bloomberg via Getty Images

A korábbi növekedési dinamika lassult, de a szemes- és kapszulás kávé esetében még mindig tapasztalható növekedési potenciál. Emellett az eddig stagnáló vagy csökkenő eladásokat mutató őrölt kávé, illetve a kávéspecialitások, instant kávék is kezdenek újra előtérbe kerülni a vásárlások során – jegyezte meg a kereskedelmi lánc. Ezt támasztja alá a Nestlé Nescafé üzletágának válasza is, e szerint a 2022-es év bővelkedett kihívásokban, de agilitással és megfelelő időben meghozott döntésekkel képesek voltak minden alkategóriában megőrizni piacvezető pozíciójukat. 

A második fél évben a fogyasztás lelassult, ugyanakkor pozíciónk megóvása mellett növekedni is tudtunk, ami a pandémia után ismét igazolta, hogy fogyasztóink első választása bizonytalan körülmények között is mi termékeink választása.

Ugyanakkor a Nestlé a Nespressóra vonatkozó kérdéseinket kihagyta. Holott a kiskereskedelmi kávéértékesítést az utóbbi egy-két évben (főleg a pandémia alatt) kifejezetten a kapszulás termékek tematizálták. Olyannyira, hogy erre a területre két márkával is belépett a Coca-Cola HBC, előbb a Costával, most pedig a Vergnanóval – jóllehet a cégtől nem áll távol a kávé, annak idején a Lavazza termékeket forgalmazta, amelynek ugyancsak van saját kapszulás rendszere.

Tény, hogy a Nestlé hetvenes évekbeli szabadalmához köthető kapszulák ma reneszánszukat élik, és a legnagyobb kávémárkák mind beléptek a piacra. Olyan erőssé vált a kiskereskedelemben a jelenlétük, hogy uniós szinten foglalkoznak az elhasznált kapszulák környezetterhelésének csökkentésével.

A kapszulák térhódítása azért meglepő, mert a praktikusság mellé meglehetősen magas ár társul. 

Jellemzően tízdarabos kiszerelésekben hozzáférhető a hagyományos (alumíniumkapszulás) termék, amelynek a töltősúlya 5-7 gramm körül mozog, egy dobozt pedig 1300-1900 forint között lehet megvásárolni. A töltősúlyt tekintve ez bőven a high-end kategória, ennél már csak a luxustermékek drágábbak.

Mindenesetre a kategória annyira erős, hogy például a Coca-Cola HBC tavalyi tájékoztatója szerint a Costától 1,2 százalékpontos növekedést várnak, a Vergnanótól pedig 200 százalékos volumennövekedést. Igaz, az utóbbinál inkább a HoReCa-szektorban, a Costa viszont ma itthon a kiskereskedelmi polcokon számít nagyon erős márkának.

A kapszulás termékek válságállósága nem egészen meglepő. A hozzá kapható gépek viszonylag olcsók, ráadásul a HoReCa árai nagyon elszálltak még a kapszulás termékekhez képest is. A január–február amúgy sem számít erős vendéglátós szezonnak, ám most kifejezetten leült a kávét értékesítő helyek és a kávézók forgalma. A külföldieken kívül nemigen látni mást a belvárosi helyeken. Vagyis a fejenkénti napi kávéadagból egyre több fogy otthon és a munkahelyen, amelynek beszerzési helye a kiskereskedelem.

A SPAR tájékoztatása szerint a kategóriában nőtt az akciós értékesítés, illetve a kereskedelmi lánc havi 20 százalékos matricás értékesítésnél is szép növekedés tapasztalható. Vagyis erre a termékre érvényesítik a kedvezményt. A kategóriában az áremelések után tapasztalható mennyiségi visszaesés, de a kávéfogyasztás drasztikus visszaesésével nem számol a kereskedelmi lánc. 

A kategóriák közötti átrendeződés várható inkább, amellyel kapcsolatban előtérbe kerül a jó ár-érték arányú termékek vásárlása, illetve a nagyobb kiszerelések és ezzel a jobb egységár preferálása. Ráadásul idén is várható a kategóriában további inflálódás, így annak meghatározása, hogy melyik vevő vált inkább más kávézási rendszerre és/vagy keresi az alacsonyabb árpontú cikkeket, még hónapokba telik. A saját márka szerepe ugyanakkor borítékolhatóan erősödni fog. Az infláció miatt értékben növekedés prognosztizálható, de mennyiségi csökkenéssel. A kapszulás kávék értékesítésének eddigi erős dinamikája csökkenhet. Aki pedig koffeinmentes kávét iszik, az a jövőben is azt fogja fogyasztani. 

Innováció

Új szegmens nem lépett be a kategóriába. Egyedül a Nespresso esetében volt fejlesztés (Vertuo), amely csak a Nespresso boltokban jelent meg. Érdekesség, hogy Európa kifejezetten presszókávé-orientált, de egyre nagyobb marketingtámogatást kapnak a más nációjú kávék, így például az arab vagy a török főzetek, s egyre népszerűbbek a japán kávékészítési technikák is. Ennek megfelelően a fejlesztésekben a jó ár-értékű, minőségi kávék, illetve a jó árpontú és minőségű saját márkák bővültek ízekkel, variánsokkal, amelyek támogatják a más főzési technikákat.