Miközben az Audi AG rekordbevétellel és rekord működési eredménnyel zárta a tavalyi évet, szép számokról számolt be az idén 30 éves jubileumát ünneplő Audi Hungaria is, amelynél viszont két hét maradt a bértárgyalások eredményes befejezésére.

Rekordmennyiségben termel az Audi Hungaria.
Fotó: Audi Hungaria

A magyar vállalat árbevétele 719 millió euróval (284,4 milliárd forinttal), adózott eredménye pedig 11 millió euróval (4,352 milliárd forinttal) nőtt 2022-ben – hangzott el az eredményeket bemutató éves sajtótájékoztatón Győrben.

Amikor 1993. április 21-én megvásároltunk egy telket, rajta egy félkész csarnoképülettel, annak a padlóján kutyatej virágzott, ma viszont a cégünk virágzik

– kezdte Alfons Dintner, az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke. Kifejtette, hogy az eltelt három évtized a „haladásról és mesés fejlődésről” szólt, hiszen mára a teljes magyar kivitel 8 százaléka az Audinál készül: a világ legnagyobb motorgyárában 1 677 545 járműhajtás készült, míg a járműgyártásban 171 134 autó gördült le a gyártósorról, és még többre is képesek lennének, ha a külső környezet megengedné.

Nem félnek a BMW-től

A cég a magyar járműipar legnagyobb beruházója, tavaly 220 millió euró (87,9 milliárd forint) értékű beruházást hajtott végre, amivel a vállalat alapítása óta az összberuházás értéke elérte a 12,172 milliárd eurót (4865 milliárd forintot). Emellett a régió legnagyobb munkáltatójaként 11 957 munkatársat foglalkoztatott a tavalyi év végén, és ismét elnyerte a Magyarország legvonzóbb munkahelye címet.

Ennek tetejébe olyan jó évet zárt az Audi Hungaria, hogy a márciusi fizetéssel együtt 2,6 havi fizetéssel egyenértékű kiemelt teljesítményprémium is érkezik majd.

Arra már az újságírói kérdéseknél tértek ki, hogy a februárban megkezdett bértárgyalások egyelőre nem vezettek eredményre, ám Németh Kinga személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tag szerint a március 31-i határidőig megszületik az egyezség, és attól sem tart, hogy a Debrecenben létesülő BMW-gyár elszívná a munkavállalókat, mert nem történt így a Kecskemétere érkező Mercedesszel sem.

„A gyors bérmegállapodás jó, a megfontolt még jobb” – szólt hozzá a témakörhöz Alfons Dintner, aki a bónuszra is utalva kijelentette: méltányosan bánnak a munkatársakkal, az inflációs hatásokat is ellentételezték a bérekben, az a stratégiai kérdés viszont konszernszinten dől el, hogy a jövőben hány gyárat és hol üzemeltet a vállalatcsoport.

Semmi sem vész el, csak átalakul

Mindenesetre 2022-ben nemcsak az Audi Hungaria, hanem a Audi AG is parádésan teljesített: a német konszern rekordbevétellel és rekordszintű működési eredménnyel zárt.

 

„A Vorsprung 2030 stratégiánk megfelelő válaszokat ad még egymást átfedő válságok idején is – nyilatkozta Markus Duesmann, az Audi AG vezérigazgatója. – Az Audit a fenntarthatóságra összpontosítjuk, és szisztematikusan előmozdítjuk termékeink digitalizálását és villamosítását.”

Ezen témákról Győrben is ejtettek szót. 

Európa legnagyobb tetőre épített, 160 ezer négyzetméteres napelemparkja, valamint megújuló geotermikus hőenergia-felhasználás segítségével 2020 óta karbonsemlegesen működnek, és a keletkezett hulladék szinte száz százalékát hasznosítják

– például az Aluminium Closed Loop-projekttel, melynek keretében zárt körforgásba vezették az alumíniumot, jelentős mennyiségű nyersanyagot és szén-dioxid-kibocsátást takarítva meg. 

Az elektromobilitásra való átállás folytatódik: zajlanak az előkészületek az elektromos motorok következő generációjának (PPE, Premium Platform Electric), valamint az új, úgynevezett MEBeco (Modularer E-Antriebs-Baukasten, modulrendszerű elektromos hajtáskoncepció) hajtások gyártására. 2024-ben megkezdődik a Cupra Terramar modell gyártása is, idén pedig létrejött egy önálló leányvállalat, az Audi Hungaria Ahead Kft., amely a pénzügy, IT és beszerzés területén kompetenciaalapú szolgáltatásokat kínál az egész Volkswagen konszernnek.

A miniszteri tárgyalások a normális ügymenet részei

Az újságírói kérdésekre válaszolva Alfons Dintner elmondta, hogy az Audi nem tervez beruházásokat az akkumulátorgyártás terén, és ugyan a Volkswagen konszern keres kelet-közép-európai helyszínt ilyen beruházáshoz, döntés még sincs, sőt, a folyamat lelassult. Elismerte, hogy a magyar kormányzat több tagjával is tárgyaltak a közelmúltban, ám ezt „normális ügymenetnek” minősítette.

A 2022-es számok egyértelműen szépek.
Fotó: Audi Hungaria

Patrick Heinecke, a vállalat pénzügy, IT, beszerzés és compliance területekért felelős igazgatósági tagja válaszaiban kifejtette, hogy a fejlesztés és a folyamatos költségoptimalizálás a jövő feladata, Robert Buttenhauser motorgyártásért felelős igazgatósági tag pedig elmondta, hogy minden más gyártónál ütemesebben állnak át az elektromosautó-gyártásra, 2032-ben kifut az utolsó belső égésű motor is, ugyanakkor az Euro 7-es szabvány 2025-ös bevezetése a teljes szektornak nehéz feladvány.

Az egyik ETO jó, a másik kevésbé

Elhangzott a sajtótájékoztatón az is, hogy az Audi Hungaria meghosszabbította számos támogatói szerződését, így például azokat, amelyeket a Győri Balettel és a Győri Filharmonikus Zenekarral, illetve a Győri Audi ETO női kézilabda-csapatával kötött. Megkérdezték, hogy az ETO férfilabdarúgó-csapatához is csatlakozik-e az Audi, amire Alfons Dintner igazgatósági elnök kitérően felelt: „Világos a támogatási struktúránk: nagy hangsúlyt fektetünk a befogadásra, a nők és a fiatalok támogatására. Ami e célokat szolgálja, azzal szívesen foglalkozunk, javaslatok pedig folyamatosan érkeznek.”