Ellentmondásos hírek érkeztek a zéró toleranciával kapcsolatban csütörtökön. A Belügyminisztérium ugyanis hírlapi kacsának minősítette, hogy eltörölnék itthon a teljes alkoholtilalmat a vezetésnél, ám később kiderült: az Építési és Közlekedési Minisztérium mégis vizsgálja ennek lehetőségét, de egyelőre még csak a külföldi szabályozási gyakorlatokat gyűjtik össze.  

A,Man,With,A,Breathalyzer,In,The,Car,,Testing,For
Fotó: Shutterstock

Ez pedig könnyen jelentheti azt, hogy a borászatok által régóta sürgetett változás mégis életbe léphet. Az 27 tagállamából ugyanis mindössze négyben van teljes tilalom az alkoholfogyasztás utáni vezetésre. Magyarország mellett Csehország, Szlovákia és Románia volt az, amely szintén zéró toleranciát hirdetett. 

Ahogyan a Világgazdaság korábbi gyűjtéséből kiderült: a többi országban jóval kevésbé veszik szigorúan egy-két pohár sör vagy csekély mennyiségű bor elfogyasztását, az átlagosan 0,5 ezrelékes véralkoholszint még belefér náluk. 

Autóval az EU-ban 2023-ban
 

Lázár János építési és közlekedési miniszter nemrég már hivatalosan is bejelentette, hogy az Árpád hídon történt halálos gázolás után felül kell vizsgálni a KRESZ-t, illetve a B kategóriás jogosítvány megszerzését is átalakítják. Akkor az hangzott el, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium a Belügyminisztériummal közösen megkezdte a KRESZ felülvizsgálatát. Az átalakítást pedig ősszel társadalmi egyeztetésre bocsátják.  

Ebbe akár a 2008-ban bevezetett zéró tolerancia eltörlése is beletartozhat. 

Legalábbis a 24.hu értesülései szerint, amelyeket bár a Belügyminisztérium kacsának minősített, az Építési és Közlekedési Minisztérium mégis megerősített. A 2008 előtti állapot, azaz a 0,8 ezrelékes véralkoholszintig megengedő szabályozás valószínűleg nem tér vissza, hiszen az kiugró lenne a kontinensen – csak Nagy-Britanniában és Máltán van ilyen mértékig tolerancia –, de a 0,5 ezrelék már elképzelhetőbbnek tűnik. 

Ez a határ Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Horvátországban és a legtöbb más államban is. 

Nagy kérdés, hogy ha lesz, mit tartalmaz majd a javaslat, bár a lap információi szerint a kormányon belül nincs közös nevező, hiszen Pintér Sándor belügyminiszter a legnagyobb ellenzője az enyhítésnek. 2020-ban a tárca már a parlamentben is közölte: nem támogatott Magyarországon a zéró tolerancia eltörlése. 

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egyébként a zéró tolerancia bevezetése óta jelentősen csökkent az ittasan okozott, személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek száma. A 2008-as 2177 esetről egészen a tavalyi 1192 esetig csökkenő tendenciát mutatnak a statisztikák.