Kukoly Dávid online marketing szakértő szerint sok mindentől függ az, hogy mitől lesz életképes egy webshop, hosszú távon azonban a siker egyik alapfeltétele a következetes marketing. Kukoly Dávid a Fluid Digital alapítója és a Kamutetko.hu webáruház tulajdonosa, az online marketing területének oktatója és konferenciák gyakori meghívott előadója. Az online marketing tapasztalatát a közel 6000 magyar webáruháznak otthont Shoprenter webáruházplatformnál szerezte. 

Az egyre komplexebb digitális eszközök és platformok megjelenése az e-kereskedőktől adatalapú döntéshozatalt igényel. Fotó: Róka László / MTI

A mesterséges intelligencia korszakának kezdetén az egyre komplexebb digitális eszközök és platformok megjelenése az e-kereskedőktől adatalapú döntéshozatalt, a marketingszakemberektől pedig egyre komolyabb technikai tudást követel. 

A Shoprenter egy 2022-es kutatása szerint a magyar webshoptulajdonosok a mai napig a keresőoptimalizálás (SEO), a Google-hirdetés és a social media „szentháromságában” hisznek, ráadásul a megkérdezettek 57 százaléka még mindig házon belül oldja meg a marketinget, ami a szakember véleménye szerint több szempontból is problémás lehet.

Kukoly Dávid úgy vélte: ideig-óráig dolgozni lehet egy pár tízezer forinttal futó Google-hirdetéssel, de ez a növekedéshez nem lesz elég. Jelezte, olyan korba léptünk, ahol egy sikeres webshop fenntartásához tudatosabb marketingjelenlétre van szükség.

Ráadásul tisztában kell lennünk azzal is, hogy kiknek szeretnénk eladni a termékünket, és őket hol érjük el a leghatékonyabban. „Trend ide vagy oda, mit ér egy jó TikTok-videó, ha az onnan érkező emberek csak 3 másodpercig maradnak a weboldalon, nem vásárolnak semmit, cserébe viszont a videó elkészítése három és fél órába és több százezer forintba került?” – vélekedik a szakember.

Akár több tízmillió forintot is lehet bukni 

Kukoly Dávid szerint a legfontosabb mutatószám az úgynevezett konverziós arány. Ez az érték azt mutatja meg, hogy száz látogatóból hányan váltak vásárlóvá. 

Nagyon fontos, hogy webshoptulajdonosként tisztában legyünk azzal, hogy a fő marketingcsatornákból mekkora forgalmunk származik, és az hogyan konvertál. Egy webshopnál ez élet-halál kérdése. Mivel a magyar átlag konverziós arány 1,88 százalék, száz látogatóból átlagosan, iparágtól és termékkörtől függően, felfelé kerekítve két ember fog vásárolni

– mutatott rá a szakértő.

Ez esetben többmilliós tételekről beszélhetünk, de a lényeg az, hogy minél több rendelés érkezik, annál több pénz forog kockán, és minél több pénz forog kockán, annál fontosabb átlátni a helyzetet.

A megoldás az adatalapú döntéshozatal

A szakértő szerint, ha tisztában vagyunk azzal, hogy melyik csatornán keresztül érjük el a célközönségünket, erre mennyi időt, energiát és pénzt áldozunk, és ez a csatorna hogyan konvertál, akkor már csak egy döntés választ el minket attól, hogy növekedjünk vagy bezárjuk a boltot.