A borfogyasztók száma és a borfogyasztás mennyisége is jelentősen csökkent az utóbbi években Magyarországon - közölte felmérései alapján a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT).
A 2017-es és a 2023-as kutatások összevetéséből kiderül, hogy csak a legvagyonosabbak körében nem csökkent a borfogyasztás, a szegényebbek és a középrétegek egyaránt kevesebbet vásárolnak. Megjegyezték ugyanakkor, hogy majdnem minden alkoholos ital forgalma visszaesett, csak az égetett szesz népszerűsége nőtt kissé.
A visszajelzések alapján a külföldi borok népszerűsége kissé emelkedett, főképp a fiatalok körében. A vörösbor fogyasztási aránya 7 százalékkal csökkent, a rozé aránya 5 százalékkal nőtt, akárcsak a száraz és félszáraz boroké, amelyek a teljes fogyasztásnak ma már csaknem 50 százalékát teszik ki.
A közlemény szerint a 35 év alattiak fogyasztásában a bor és a sör aránya csaknem azonos.
A fiatalabbak a gyümölcsös és a citrusos borokat kedvelik leginkább, az ízteszten a magas cukortartalmú borok bizonyultak a legnépszerűbbnek. A kezdő fogyasztók belépő kategóriája az édes borok mellett a rozé, aki elsőnek ezt kóstolja, nagyobb eséllyel lehet felnőttként borkedvelő - tették hozzá.
A pezsgő és a habzóbor a fiatalok kedvenceAz alkoholpiacon jóval aktívabban vannak jelen a sör- vagy rövidital-fogyasztók. Ma nagyjából 40 százalék a sör, 30 százalék a tömény italok, és csak 23 százalék a bor részaránya. |
A visszajelzések alapján a bor egyre inkább különleges és drága élvezeti cikknek minősül, ami azzal fenyeget, hogy a fogyasztás háttérbe szorul, a bor nem lesz többé a mindennapok alkoholos itala.
A visszautasítást is egyre többen magyarázzák azzal, hogy a borivásnak nincs náluk családi hagyománya.
A HNT az első átfogó, 2017-es reprezentatív piackutatáshoz hasonló módon szervezte meg az idei felmérést is. Az online fókuszcsoportos beszélgetés 5 csoportjában 8-8 fő, az országos piackutatásban 1500 fő vett részt. Az eredményekről készített részletes beszámolót a HNT honlapján tették közzé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.