Segíti a versenyképesség növelését az MNB és a GVH új Versenystatisztikai adatbázisa
A két intézmény felfrissítette és kiegészítette azt az egyedülálló Versenystatisztikai adatbázist, amelynek révén 80 darab, a gazdasági versenyt jellemző mutató válik elemezhetővé a 2003–2021-es időszakon, ágazati bontásban.

Fotó: Vajda János / MTI
Ennek eredményeként az egyes ágazatok időbeli fejlődése, illetve a különböző ágazatok összevetése is vizsgálható.
Ingyenesen használható statisztikai gyűjtemény
Az adatbázis egységes szerkezetben és ingyenesen biztosít lehetőséget a kutatók, a gazdasági szereplők és a szélesebb nyilvánosság számára egyaránt, hogy mélyebben megértsék a magyar piacok versenykörülményeit, azok időbeli változásait, illetve ezek hatásait többek között az árszínvonalra, a vállalati jövedelmezőségre, a kutatás-fejlesztésre és a termelékenységre. Később folyamatosan töltik fel az adatokat, az elérhető bázist rendszeresen frissítik – emelte ki az elemzési igazgató.
A piaci verseny erősítése támogatja az árstabilitás elérését, a hosszú távú fenntartható gazdasági felzárkózást és a fogyasztói jólét növekedését. Az elmúlt két évben Magyarországon makrogazdasági szinten jelentős profitnövekedés ment végbe, ami hozzájárult az árak gyors emelkedéséhez.
Az adatbázis publikálása jól illeszkedik mindkét intézmény alapfeladatai közé.

Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság
„A hazai ágazatokon belüli és azok közötti verseny eddigi legrészletesebb adatbázisa az átláthatóság növelésével erősítheti a vállalatok közötti versenyt, ami hozzájárul az árstabilitás eléréséhez, a fenntartható felzárkózáshoz, valamint az adatalapú társadalmi és közgazdasági diskurzushoz és döntéshozatalhoz“ – hangsúlyozta Balatoni András.
Ha van verseny, van gazdasági növekedés
„Az idei januári 25 százalék feletti infláció szeptemberre már 12,2 százalékra esett vissza, év végére pedig az MNB 7-8 százalék körüli értékkel számol. A cél, hogy a fogyasztói árindex jövőre tovább csökkenjen, a változatlanul szigorú monetáris politika mellett” – jelentette ki Virág Barnabás. Az alelnök rámutatott: „A profit hajtotta infláció jelensége ráirányította a figyelmet a piaci szerkezetek vizsgálatának fontosságára. A verseny alacsony intenzitása ugyanis magasabb árakat, alacsonyabb gazdasági növekedést és kisebb fogyasztói jólétet eredményez. Ezért a központi bank a verseny erősítését helyezi a középpontba, amelyben a GVH intézkedései és a széles körű adatbázis nagy segítség. „Ha van verseny, van gazdasági növekedés” – fogalmazott Virág Barnabás.


