Az emberek többsége három-négy héttel karácsony előtt kezdi meg az ajándékok beszerzését, csupán 2 százalék az, aki az utolsó pillanatra hagyja a vásárlást, leginkább a 27–35 éves korosztály tervezi meg előre az ünnepi készülődést – derül ki az MBH Bank reprezentatív kutatásából, amelyben idén is megvizsgálták a lakosság karácsonyi ajándékozási szokásait, valamint hogy milyen módon finanszírozzák az ünnepi időszakban a vásárlásaikat. 

Budapest, 2021. december 18.
Vásárlók a karácsonyi ünnepek előtt a feldíszített Allee Bevásárlóközpontban.
MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.Budapest, 2021. december 18.Vásárlók a karácsonyi ünnepek előtt a feldíszített Allee Bevásárlóközpontban.MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Általában november végén a Black-napokkal, -hetekkel kezdődik meg a karácsonyi bevásárlási szezon.
Fotó: Nagy Zoltán

A kutatásban megkérdezettek nagy része előre megtervezi a költéseit, a legtöbben 50–100 ezer forint közötti összeget szánnak idén ajándékra. Az emberek mintegy fele hajlamos rá, hogy túlköltekezzen, és keretein felül költ, emiatt pedig nő a különböző fedezetlen hiteltermékek iránti kereslet az ünnepi időszakban.

Továbbra is népszerű ajándék az édesség és a könyv

Az MBH Bank felméréséből kiderült, hogy átlagosan hat embert ajándékozunk meg karácsonykor, a legnépszerűbb ajándék idén is az édesség és a könyv, de 36 százalékban élményekkel ajándékozzák meg egymást az emberek, valamint továbbra is népszerű választás a gyermekek számára a társasjáték. A többség a kutatás során úgy nyilatkozott, hogy nagy figyelmet fordít az ajándékok kiválasztására. 

A megkérdezettek 22 százaléka előre tudja, hogy kinek mit szeretne venni karácsonyra, és ugyanekkora azok aránya is, akik karácsony előtt körülnéznek az interneten vagy az üzletekben, és a kínálat alapján döntenek. 

A megkérdezettek több mint fele mondta, hogy ajándékok helyett inkább az együtt töltött időre és a közös programokra helyezi a hangsúlyt.

Növekszik a felhasznált hitelkeret

A kutatásban megkérdezettek nagy része (78 százaléka) előre eltervezi, hogy milyen értékben szeretné meglepni szeretteit karácsonykor, azonban 49 százaléka az embereknek mégis úgy gondolja, hogy hajlamos a túlköltekezésre az ünnepi időszakban.

Az előző évhez képest idén csökkent azok aránya, akik 20–30 ezer forint közötti összeget szánnak ajándékra, és növekedett azok aránya, akik 50–100 ezer forint között költenek.

Az ünnepi költségvetés tervezésekor ugyan számottevő azok aránya, akik vásárlásra félretett pénzből fizetik az ajándékokat (18 százalék), azonban a legtöbben az aktuális fizetésükből finanszírozzák a tervezett vásárlást (34 százaléka). 

221123_tesco_58_VZ20221123 Budaörs 
Tesco   karácsonyi polcok  
karácsonyi bevásárlás 

Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG 

A képen: bevásárlókosár20221123 Budaörs Tesco   karácsonyi polcok  karácsonyi bevásárlás Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG A képen: bevásárlókosár
Édességből soha nem elég karácsonykor. Van, ami még mikulásról maradt, de a fa alá mindig kerül újabb finomság is.
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A megkérdezetteknek 9 százaléka valamilyen hitelkeretből (hitelkártya, folyószámlahitel, banki kölcsön, gyorskölcsön) fedezi a kiadásait. A hitelkártyával rendelkezők átlagosan 27 ezer forint összegben tervezik felhasználni a hitelkeretüket, ami 10 ezer forinttal meghaladja a tavalyi eredményt.

Az ünnepi vásárlás során is érdemes azonban átgondoltan dönteni a fogyasztási hitelek felvételéről. Az egyes hiteltípusok – hitelkártya, személyi kölcsön, áruhitel, folyószámlahitel – eltérő jellemzői miatt fontos a felhasználási célhoz leginkább igazodó hiteltermék kiválasztása

– hívta fel a figyelmet Soós Csaba, az MBH Bank lakossági üzletfejlesztési ügyvezetője.