A mikro- és kisvállalkozások vezetői sokszor nem is számolnak a minőségirányítás lehetőségével, arra gondolva, hogy vállalkozásuk mérete túl kicsi még ehhez a folyamathoz. A dinamikus fejlődést maguk elé célként kitűző vagy csupán a piacon érvényesülni akaró cégek vezetői azonban hamar belátták, hogy az irányítási rendszerekre nem ellenségként, hanem mint támogató, a fejlődést messzemenően segítő elemekre érdemes tekinteni – nyilatkozta a Világgazdaságnak Szabó Mirtill, a hazai tanúsítói piacon meghatározó szereplőnek számító CertUnion Hungary Kft. ügyvezetője.

Quality assurance, Guarantee, Standards, ISO certification and standardization concept, satisfaction, service experience are all represented by the hand.
A minőségirányítási rendszerek használata versenyelőnyt jelenthet – függetlenül a vállalkozás méretétől Fotó: GettyImages

Egy ISO 9001 megszerzése – tette hozzá – már közvetlen üzleti előnyt is jelenthet, mivel a tanúsítvány megnyitja az utat például a pályázatokon való sikeres részvétel előtt, ennek (vagy más releváns irányítási rendszer) birtokában pedig a nagyobbakkal szemben akár a szektor legkisebb képviselője is lehet befutó egy beszállítói pozícióért zajló tárgyaláson. Komoly fegyvertény lehet a folyamatok szabályszerűségét, a normáknak való megfelelőséget igazoló objektív szakmai vélemény, amikor pedig élesedik a piaci verseny, ez a szempont egészen biztosan perdöntő lesz.

Az ügyvezető szerint a kisvállalatok fejlődése előtt sokszor a szervezet nem megfelelő működése is jelentős akadály.

Amikor még nem különülnek el élesen a feladatkörök, amikor ad hoc módon szerveződnek a munkafolyamatok, akkor nehéz ellenőrizni az egyes fázisokat, és legalább ilyen nehéz nyomon követni a felelősségi szinteket.

 Ebből pedig egyenesen következik, hogy a hibák forrása is csak alapos kutatómunkával deríthető fel. A jól működő ISO 9001 a mikrovállalkozások rendszerébe szabályozottságot visz, bizonyos mértékig észszerűsíti, automatizálja a folyamatokat, ezáltal pedig jelentős mértékben tehermentesíti a vállalat dolgozóit. 

Szomorú tapasztalat, hogy a mikro- és kisvállalkozások zöme nem tartja elengedhetetlennek a tanúsított rendszer működtetését, annak ellenére sem, hogy ma már a nemzetközi piacon jószerével csak a tanúsított ISO 9001-rel rendelkező cégekkel állnak szóba a partnerek

 – mondta Szabó Mirtill.

Mi jelent pontosan az ISO?

Az ISO egy mozaikszó, amely a tanúsítási szolgáltatások területén (International Organization for Standardization), a Nemzetközi Szabványügyi Szervezetet jelöli. Mikor egy irányítási rendszer vonatkozásban ISO-ról beszélünk, valójában egy szervezetet jelölünk meg, amely nemzetközileg ad ki szabványokat, és ezen szabványok a világ több mint 160 országában ugyanazt jelentik. Azaz egy hazai, Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH) által akkreditált tanúsító szervezet által kiadott ISO 9001-es tanúsítvány egyenértékű egy bármely más ország akkreditált tanúsító szervezete által kiadott akkreditált ISO 9001-es tanúsítvánnyal.

ISO 9001 – a legáltalánosabb menedzsment szabvány

Az ISO 9001 egy konkrét nemzetközileg azonos szabványt jelöl, amely kifejezetten egy témakört, mégpedig a minőségirányítási rendszerek működtetését írja le. A szabvány egy előíró jellegű dokumentum, amelyet önként választanak a szervezetek annak érdekében, hogy vállalkozásuk egy nemzetközi norma alapján, rendezett, szervezett, átlátható módon működjön. Az ISO 9001-ről elmondható, hogy talán a legelterjedtebb szabvány világszerte. Amely vállalkozás rendelkezik tanúsított ISO 9001-es rendszerrel, arról kijelenthető, hogy a nemzetközi előírásoknak megfelelő módon működik.

Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy minden szervezet egyformán hajt végre feladatokat, egyformán működtet folyamatokat, hiszen mindenkinek megvan a maga mozgástere. A szabvány azt mondja meg, hogy mit kell kezelni, megvalósítani, azonban a hogyant már a cég munkatársaira, vezetőire bízza

 – hívta fel a figyelmet Szabó Mirtill.

Hogyan történik a tanúsítás?

A tanúsításig két lépésben lehet eljutni. Első lépésben egy tanácsadó irányításával, közreműködésével fel kell készülni a folyamatra. Amikor a szabvány valamennyi követelményét teljesíti a vállalat – számára is elfogadható módon –, és már a cég életének, működésének ez szerves része, akkor választani kell egy akkreditált tanúsító szervezetet, amely külső szemként átvizsgálja mindazt, amit a vállalkozás létrehozott, kialakított. A tanúsító szervezet ilyenkor auditort küld a megbízó cég telephelyére, ahol az auditálás során igazolást nyer, hogy a vállalkozás működése megfelel az előírásoknak.

Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a tanácsadó nem azonos a tanúsítóval: ez két külön szervezet, két külön tevékenység. A tanácsadó hosszabb ideig dolgozik a vállalkozás munkatársaival – ez lehet akár 4-6 hónap is, vagy akár hosszabb idő –, mire kiteljesedik a tanúsításra alkalmas rendszer. Mikor ezt a pontot elérte a cég, keresnie kell egy másik szervezetet, aki akkreditált tanúsítóként, az ellenőrzést követően okiratot állít ki a vállalkozásnak, az általa választott szabványnak való megfelelésről

 – emelte ki az ügyvezető. 

Rendszerszabványok rangsora – van élet az ISO9001-en túl is

A Nemzetközi Akkreditációs Fórum minden évben elkészíti a rendszerszabványok világrangsorát. Az adatok alapján Kína az ISO 9001-ben továbbra is verhetetlen. Az eddigi évekhez hasonlóan a legáltalánosabb minőségirányítási rendszer toronymagasan vezeti a ranglistát (1 265 216 darab), majdnem két és félszer annyian választották, mint a közel 530 ezer tanúsítvánnyal ezüstérmes ISO 14001-et (környezetközpontú irányítási rendszer). A harmadik leggyakoribb rendszerszabvány az ISO 45001 lett (397 339-es darabszámmal), ami a munkahelyi egészségvédelem és biztonság előretörését mutatja. 

Ha pedig az iparágakat vesszük górcső alá, ahonnan a legtöbb minősítés érkezett, akkor egyértelműen a fémfeldolgozás (121 728 darab) vezet, ezt követi a nagy- és kiskereskedelem (107 975), valamint az elektromos berendezések gyártása (99 558).

A dobogó második fokát stabilan a környezetközpontú irányítási rendszerszabvány (ISO 14001) birtokolja. Ez nem is meglepő, hiszen a környezetvédelem egyre akutabb és fontosabb téma a vállalatok és az egyén életében is, ezért érthető, hogy egyre több cég fektet hangsúlyt a tanúsítvány megszerzésére. A legtöbb (67 058) ISO 14001-es tanúsítványt az építőipar kapta, ezt a nagy- és kiskereskedelem (51 695), valamint az elektromos berendezések gyártása (42 235 darab) követi a dobogón.

A tanúsítási rendszerek világszintű eloszlását vizsgáló statisztika harmadik legnépszerűbb irányítási rendszerszabványa 2022-ben az ISO 45001 lett. A száraz tényt örömtelivé teszi, hogy ez a szabvány a munkahelyi egészségvédelemről és a biztonságról szól. A mai állandóan változó világban, a Covid-világjárvány után, a geopolitikai bizonytalanság mellett érthető, hogy a biztonság és az egészség egyre hangsúlyosabbá válik világszerte. Az ágazatok közül itt is az építőipar vezet, 61 560 tanúsítvánnyal.

Ami az itthoni helyzetet illeti, az ügyvezető szerint alapvetően nincs okunk a szégyenkezésre, azért azt láthatjuk, hogy 

Magyarországnak van még hova fejlődnie a rendszerszabványok alkalmazásában.

 Bár az első két helyezettnél erősen a középmezőnyben végeztünk (6 482 és 2 770 tanúsítvánnyal), az ISO 45001-nél – 1147-es darabszám mellett – eléggé elmaradtunk az élmezőnytől.