Magyarországon – több más európai tagállamtól eltérően – a saját tulajdonú ingatlant részesítik előnyben az emberek a bérleménnyel szemben, sokszor nagyobb alapterületű házakat építenek, mint amekkorát valójában hasznosan belaknak. Talán ezért is elég magas a lakásbiztosítással rendelkező lakosok száma. 

House,Roof,On,Fire
A tűz pusztító ereje dobogós helyen szerepel az ingatlanbiztosítást kötők pániklistáján.
Fotó: Shutterstock

Az Allianz Hungária lakásbiztosítási szokásokat vizsgáló kutatása szerint a megkérdezettek több mint 85 százalékának van lakásbiztosítása. A Magyar Biztosítók Szövetségének adatai ennél valamivel alacsonyabb arányt mutatnak: szerintük a hazai ingatlanbiztosítási piac telítettsége 73-74 százalék körül mozog, évi 350-550 ezer új szerződéskötés mellett. 

Szembesülünk azzal, hogy a természet az erősebb 

Az Allianz felmérése szerint a döntő többség (85,7 százalék) elsősorban amiatt köt lakásbiztosítást, hogy az ingatlanját és a benne lévő értékeket biztonságban tudja. A válaszadók csaknem 46 százaléka bérbe adja a lakását, ezért számukra kiemelt cél, hogy így visszatéríttethessék a bérlő által okozott esetleges károkat. 

Broken,Roof,After,A,Storm
Évről évre új és újabb szélviharrekordok dőlnek meg, amelyek az egyébként stabilnak tűnő tetőket is megrongálják.
Fotó: Shutterstock

A válaszadók közel 40 százalékának pedig nagyon fontos a lakásbiztosítás megkötésénél, hogy baj esetén az anyagi károk megtérítése mellett asszisztencia-szolgáltatásokkal segítse a biztosító a probléma orvoslásában.

Az otthonukat érő lehetséges káresemények közül az ügyfelek 78,3 százaléka a víz-, 67,6 százaléka a tűz- és 62,9 százaléka a természeti károktól retteg leginkább.

„Okkal tartunk ezektől a káreseményektől, hiszen az egyre szélsőségesebb időjárási körülmények miatt az összes viharos időjárással összefüggésbe hozható károk száma és kifizetése tavaly már megelőzte a korábbi listavezető csőtörésekét. A tűzeseteknek pedig – bár darabszámra az összes bejelentett kár 1 százalékát sem teszik ki – a kárkifizetéseket nézve 13 százalék az arányuk, az átlagos térítési összeg pedig több mint egymillió forintra rúg” – hangsúlyozta Tollmayer György, az Allianz Hungária lakossági termék- és portfóliómenedzsment-osztályának vezetője

A személyi sérülésektől és a betörőktől minden második ember pánikol

Több mint 50 százalék fél még a betöréses lopástól, illetve a villámcsapás miatti esetleges rövidzárlat okozta károktól is. A személyi sérülés, az üvegfelületek törése, a háztartási gépek meghibásodása, az ingóságok sérülése, a vandalizmus, illetve a földrengés olyan káresemények, amelyektől a válaszadók közel 30 százaléka szorong.

A kutatás eredményei alapján a szerződéskötésnél az ügyfelek 62,1 százalékának fontos a lakásbiztosítás jó ár-érték aránya,

pusztán az árat önmagában (14,1 százalék) vagy az időszakos akciókat (4,8 százalék) jóval kevesebben figyelik. A résztvevők mintegy 60 százaléka kiemelte a gyors és hatékony kárrendezési folyamat fontosságát is a választásban, 58,5 százalékuk pedig átfogó védelmet vár el egy lakásbiztosítástól az alapszintű helyett (6,3 százalék).

Sokra értékeljük az asszisztenciaszolgáltatásokat

A megkérdezettek több mint 50 százaléka előnyben részesíti azt, ha a szerződés rövid és lényegre törő, apróbetűs részek nélkül. 

Building,Inspector.,Man,In,A,Hard,Hat,And,A,Yellow
Sok ingatlanbiztosítással rendelkező ügyfél jelölte meg a gyors és hatékony kárrendezési folyamatot kiemelt elvárásként.
Fotó: Shutterstock

Sokak számára (44 százalék) az is nagyon fontos, hogy jó hírű biztosítótársaságnál kössenek lakásbiztosítást. 

A különböző asszisztenciaszolgáltatások közül otthoni vészhelyzet vagy műszaki cikk meghibásodása esetén a mesterember helyszínre küldését értékeljük legtöbbre, 23,8 százalékban, 

ezt követi a jogi segítségnyújtás (19,2 százalék), illetve a műszaki tanácsadás (8,6 százalék).

Minden macera, ami a kárrendezéssel jár, dupla tehernek tűnik a már amúgy is kárt szenvedett ügyfél számára. Így nem véletlen, hogy a lakásbiztosítás választásakor a kárrendezés minősége az egyik fő szempont, a felmérésben részt vevők mintegy 60 százaléka jelölte meg a gyors és hatékony kárrendezési folyamatot kiemelt elvárásként.