Rendkívül kedvező várakozásokkal, a forgalom folyamatos növekedésének prognóziásával startolt az idén is a second hand ruházati piac, aminek nyomán 2023-as forgalmi adatainak elemzésével Magyarország legnagyobb online piactere, a Vatera is áttekintette a saját ruhaeladási trendjeit.

Fashionable,Woman,Decluttering,Her,Wardrobe,,She,Is,Selling,Her,Used
Eladásra és vásárlásra egyaránt népszerű felületek az online piacterek
 Fotó: Shutterstock

Egyelőre felnőtt nők felségterületén járunk

A Vaterán tavaly eladott ruhák, cipők, kiegészítők több mint háromnegyede felnőttméret volt, a gyerekruházati cikkek eladásainak száma a maradék közel negyedét tette ki a tranzakcióknak, míg a babaruházat aránya jóval alacsonyabb. Az utóbbi kategóriában inkább a babakocsik, bababútorok népszerűek a felhasználók körében – derül ki a piactéri statisztikából.

Egyelőre a Vaterán új gazdára találó ruhák háromnegyede női, 

cipőkből és egyéb lábbeliből pedig dupla annyi női kivitelűt adnak el, mint férfimodellt.

Az eladások által generált forgalomban azonban már eltér a megoszlás: 

  • a tranzakciók háromnegyedét kitevő női ruhák a forgalom felét,
  • a tranzakciók negyedét kitevő férfiruházat viszont a forgalom harmadát, 
  • a gyermekruházat pedig kicsivel több mint ötödét generálja.

A divatipar is a másodpiacot segíti

Egy sor nem gazdasági tényező is segítheti a ruhák másodpiaci kereskedelmét a közeljövőben. Az egyre népszerűbb vintage ruhák, kiegészítők autentikus példányait ezeken a platformokon a legegyszerűbb beszerezni, különösképp igaz ez a quiet luxury irányzat minőségi alapanyagokból gyártott, logómentes, semleges színekből álló klasszikus darabjaira – kommentálta az aktuális trendeket Szabó Tünde, a Vatera marketingmenedzsere.

A régi-új stílusok előretörését jelzi, hogy a vaterás top keresések között például megjelent az egyébként nem túl ismert brit Barbour prémium márka.

Meglepő keresési statisztika

A ruházati, sport- és divatmárkák közül a legtöbben a Nike és Adidas termékekre kerestek rá a Vaterán március első felében, 

a harmadik legnépszerűbb keresőkifejezés pedig a moletti volt

a témában. Ezen a néven működik divatgyártó, de a vaterázók általánosságban szokták ezzel a jelzővel illetni a molett emberek vonalaira szabott ruhaneműket.

Young,Woman,At,Home,Using,Laptop,Computer,For,Browsing,Through
A keresőszavakat is elemezték, érdekes a végeredmény / Fotó: Shutterstock

A divathoz kapcsolódó leggyakoribb márciusi keresések közt megtalálható még a Skechers cipőgyártó, a Ralph Lauren, Desigual és Tommy Hilfiger prémium divatmárkák, illetve a Louis Vuitton, Chanel és Gucci luxusmárkák is.

A női ruházaton belül a legtöbbet 

  • a felsőruházatból (39 százalék), 
  • a fehérneműből, a hálóruhából (14 százalék), 
  • az egész ruhákból (11 százalék) 
  • és a nadrágokból (10 százalék) vásárolták.

A férfitermékek körében 

  • a felsőruházat (51 százalék), 
  • a nadrágok (17 százalék), 
  • a kabátok és a mellények (13 százalék) a legnépszerűbbek.

Brutálisan nő a secondhand-ruhapiac mérete

Az európai online divat- és szépségszektor jelentős, 18 százalékos, évi 144 milliárd euróra való bővülését várja tanulmánya szerint a Cross-Border Commerce Europe iparági szervezet 2026-ig. A bővülés jelentős hányadát a Vaterához hasonló, second hand és új ruhák, divatcikkek felhasználók közti adásvételét lehetővé tevő C2C (fogyasztó-fogyasztó közötti) piacterek fogják generálni, mivel egyre több ember számára vonzó beszerzési források költséghatékonyságuk és fenntartható jellegük nyomán. Az amerikai thredUP használtruha-piactér működtetője ennél is optimistább: 2027-ig a globális secondhand-ruhapiac megduplázódását várja, becslései szerint idén év végére a teljes ruházati piac 10 százalékát teszi majd ki a másodkézből származó ruhák, cipők és más divatcikkek. E kutatás szerint a second hand ruhapiac háromszor olyan gyorsan növekszik, mint az újruha-piac, és 2027-re több mint 350 milliárd dollárt tesz majd ki globálisan.