Nem véletlenül indított eljárást a Temu online piactér, illetve az azt Európában működtető Whaleco Technology Ltd. ellen a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mivel, mint jelezték, a honlapon és a Temu az alkalmazásán olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, amely alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat.

A szerint, bár a piactér akár 95 százalékos kedvezményt is ígér egyes kategóriákban, ám továbbkattintva kiderül, hogy szó sincs ilyesmiről. A szabályozó szerint problémásak a honlapon vagy az alkalmazásban megjelenő sürgető üzenetek is.

Stuttgart,,Germany,-,03-17-2023:,Person,Holding,Cellphone,With,Logo,Of
Fotó: Shutterstock

A Mandiner a témában megkereste Pöltl Ákost, az MCC Ifjúságkutató Intézet kutató szakértőjét, aki szerint két oldalról érdemes a jelenséget vizsgálni. Egyrészt a dolog gazdasági manipulációs mechanizmusok oldaláról, tehát hogy a Temu hogyan próbálja a felhasználóit bizonyos dolgokra (vásárlásra) rávenni.

Figyelemelvonás

Mint mondta, ez a jelenség a figyelemgazdaság profitmechanizmusához kötődik. A Temu és más hasonló oldalak arra törekszenek, hogy a közösségi médián vagy különböző applikációkon keresztül beszippantsák az embereket. Majd ezután igyekeznek az embereket az oldalon tartani, hogy minél több hirdetési pénzt tudjanak bezsebelni.

A szakember szerint a figyelemelvonásnak nevezett jelenségről van szó, melynek keretében különböző reklámokon keresztül vezet az út az alkalmazásokhoz, majd a termékekhez és a vásárláshoz. Fontosnak tartotta azt is hangsúlyozni, hogy 

mindezt egy profi dizájnerekből, pszichológusokból, viselkedési szakértőkből álló csapat rakja össze.

Kiemelte azt is, hogy ha egy eszköz vagy alkalmazás „normális”, az általában türelmesen vár, ha viszont dolgokat követel tőlünk, kihasznál, manipulál, akkor minden ilyen esetben manipulációs dizájnról beszélünk. Pötl Ákos szerint ráadásul a Temu rendkívül erőszakosan él ezekkel a technikákkal, ami óriási probléma.

Sötét mintázatok

A dolog másik fele pedig a szakértő szerint az, hogy ezek az erőszakosan vásárlásra késztető applikációk sosem azt mutatják, amire valójában szükségünk van, hanem azt, amit nem tudunk figyelmen kívül hagyni. Szerinte ez már önmagában is manipuláció. Ezért ezek a piacterek legtöbbször az appok meggyőzőerejének a visszatükröződését jelentik.

Pötl Ákos szerint érdemes elővennünk a jelenség elemzése során a „sötét mintázat” nevű pszichológiai fogalmat, amely egy olyan tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, 

melynek segítségével egy ilyen weboldal vagy applikáció rávesz, hogy olyan dolgot tegyünk – például klikkelés, feliratkozás, vásárlás –, amit egyébként nem állt szándékunkban megtenni.

Ennek kiválói példái a Temu felületein található levásárolható kuponok, a visszaszámlálással társított villámajánlatok, a foglalásra biztató feliratok, a nyereménykerekek, vagy az, hogy egyes termékekből már csak pár darab maradt. A szakember szerint ezek mind-mind pszichológiai manipulációs mechanizmusok, amelyek az emberek pszichés gyenge pontjait használják ki.

Pötl Ákos szerint azt is fontos kiemelni, hogy mennyire agresszívek ezek az oldalak, hiszen nemcsak az alkalmazást használják, de e-maileken, sms-eken keresztül is próbálják az embert rávenni arra, hogy vásároljon. Azt sugallják, hogy aki nem vásárol azonnal, az kimarad valamiből.

A szakember szerint a termékajánlások is idetartoznak, mivel az algoritmus korábbi tevékenységünk alapján ajánl olyan termékeket, melyekre szükségünk lehet.

A Temu módszerei ellen azt tudjuk tenni, hogy kikapcsoljuk az applikáció értesítéseit, megpróbálunk leiratkozni a hírlevélről, vagy egyenesen töröljük az applikációt. Mindemellett megpróbálkozhatunk azzal is, hogy tudatosítjuk magunkban, hogyan is működnek ezek a sötét mintázatok, és később már fel tudjuk ismerni őket.

Pötl szerint azonban ez inkább felnőtteknél működhet, mert még egy 18–19 éves fiatal sem rendelkezik még teljesen kifejlett idegrendszerrel, így sokkal inkább hajlamos bedőlni a pszichológiai manipulációs mechanizmusoknak.