„A hang gyakorlatilag eltűnt, minden adattá vált” – közölte Koller György, a Yettel műszaki vezérigazgató-helyettese a cég jubileumi rendezvényén, hiszen a jogelőd Pannon GSM kereken harminc éve, 1994 márciusában kezdte meg szolgáltatását Magyarországon. Mostanra úgy alakult át a piac és a szolgáltatási kör, hogy szinte mindent a mobilunkon, 5G-s interneten keresztül intézünk: a Yettel ezért erre a technológiára koncentrál, miközben a 6G-re is elkezdett figyelni.

Belgrade,,Serbia,-,November,05,,2023:,Big,Logo,Sign,Yettel
Minden csavart és kábelt lecserélnek a Yettelnél: év végére végeznek is a munkákkal / Fotó: Shutterstock

Koller György emlékeztetett, hogy az 1994-es hazai indulás mindössze három évvel követte a világ első ilyen szolgáltatásindítását, itthon pedig az elsők voltak a szektorban. Manapság persze az 5G az aktuális technológia, és a műszaki vezérigazgató-helyettes szerint a Yettel ügyel arra, hogy a hálózat paraméterei és a minőség tekintetében is az élen járjon, ezért látott neki három éve a modernizációhoz.

Akkor azt mondtuk, minden csavart és kábelt lecserélünk. Ez így is történik

– folytatta Koller, kiemelve, hogy ez a teljes hálózatfelújítás az idei év végére befejeződik, ráadásul a maghálózatot is modernizálják. Ezáltal semmilyen tekintetben nem használják és nem szorulnak rá a 4G-re, a 3G-t pedig már le is kapcsolták.

Ugyanakkor a 2G-nek még van néhány éve, mivel egyelőre van olyan társadalmi réteg, korcsoport, amely kevéssé használja az adatforgalmat, például az idősek, és ők nem is érzik komfortosan magukat az okostelefonok használatakor. 

Érdekesség Mosonmagyaróvár mellett

A tájékoztatás szerint a Yettel az 5G magas frekvenciáját, a 3600 gigahertzet tartja a legjobbnak, azaz nem alkalmazza a dinamikus elosztást. Ezzel párhuzamosan a modernizáció keretében az állomások száma is nő: idén már ezer közelébe ér, ami 40 százalékos populációlefedettséggel társul. 

A teljes felújítási program költségét több tízmilliárd forintosra becsülte a vállalat.

Mindeközben a folyamatosan változó igények nemcsak az ügyfélkiszolgálás, hanem a HR-ügyek terén is jelentkeznek.

Silhouette,Of,Teams,Engineers,And,Supervisors,Working,At,Telecommunication,Network
Egyetlen cella nagyjából 140 ügyfél legmagasabb szintű kiszolgálását teszi lehetővé / Fotó: Shutterstock

Szafonov Olga, a Yettel lakossági kereskedelmi igazgatója kitért arra is, hogy a és a technológia egymást húzza előre. 

A mérések szerint egy felhasználó átlagos adathasználata 300 GB havonta, akik azonban a Yettelnél tévéznek is, már 700 GB körüli adatot fogyasztanak. 

Emiatt már az is előfordult, hogy egy Mosonmagyaróvár környéki cella megtelt, ami egyúttal kijelölte azt is, hogy mi a teljesítőképessége egyetlen cellának: nagyjából 140 ügyfelet lehet kiszolgálni úgy, hogy ők a lehető legjobb minőségben a legtöbbféle szolgáltatást és legnagyobb adatmennyiségeket élvezhessék.

Minden csavar és kábel kicserélése után jöhet a 6G

A távoli jövővel kapcsolatban a cég megjegyezte, hogy már a szabványosítás alatti 6G technológiára is készül, amelynek a megvalósítását hat-hét évre teszi.

A közelebbi jövőről is beszéltek: például, hogy a Yettel is egyre inkább áll át a fizikai SIM-kártyákról az e-SIM-ekre.

Az adatszolgáltatás minősége és a válaszidő pedig már a gamereknek is megfelelő.

Hamar rászoktunk a mobilra

A Yettel emlékeztetett arra is, hogy miként robbant be a mobilhasználat Magyarországon:

  • az 1994-es start után az ezredfordulóig százezer előfizetős elérése volt a cél, de a kijelölt időpontra már egymilliónál jártak,
  • 2001-re már megelőzte a vezetékestelefon-előfizetések számát a mobilosoké,
  • majd a 3G megjelenése után a 2010-es évekre már 4G-t kínáltak a szolgáltatók,
  • 2019-ben pedig következett az 5G megjelenése.