„A mai napon folytattuk az egyeztetést az M9-esről” – ezt a bejegyzést tette közzé szerdán Bányai Gábor a közösségi médiában.

Karnok Csaba20220123 Szeged 

Autópálya matrica vásárlása.
pótdíj

Képen: M43-as autópálya felhajtója.

Fotó: Karnok Csaba KC Délmagyarország (DM)20220123 Szeged Autópálya matrica vásárlása.Képen: M43-as autópálya felhajtója.Fotó: Karnok Csaba KC Délmagyarország (DM)
Javában készül Magyarország leghosszabb autópályája – tervezik a nyomvonalat. Fotó: Karnok Csaba

A kormánypárti politikus Kiskunhalas és térsége országgyűlési képviselője, egyben kormánybiztos is: még 2022 májusában nevezték ki a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosává.

Ezúttal arról számolt be, hogy tárgyalást folytatott le az M9-es autópálya teherforgalmi határátkelőhelyig tartó déli lekötésének 

  • tervezőivel, 
  • az Építési és Közlekedési Minisztérium munkatársaival 
  • és Véh Lászlóval, Tompa polgármesterével.

Az is kiderült, hogy ezen az egyeztetésen téma volt az útszakasz nyomvonala, az új határátkelő és az államhatár metszéspontja is.

Az M9-es megépítésének előkészületei javában zajlanak, ezt már onnan is lehet tudni, hogy az említett Véh László február végén is beszámolt egy ilyen alkalomról. Közösségi médiás posztjában ráadásul több részletet is elárult az új autópályáról. Azt írta, hogy aznap Bányai Gáborral, az Építési és Közlekedési Minisztérium munkatársaival, valamint tervezőkkel vették végig az M9-es autóút tompai leágazásának lehetséges nyomvonalát, valamint az új teherforgalmi terminál tervezett helyét. Közölte, hogy 

jelenleg a tanulmányterv elkészítése van folyamatban, amelyet idén augusztusra kell elkészítenie a tervezőcsapatnak. További feladata a környezetvédelmi engedélyeztetési eljárásra eredményes lefolytatása is jövő év szeptemberéig.

Véh László bizakodó a megbeszélés alapján. Bár nem tudja, mikor fog megtörténni az első kapavágás  de ilyen közel még nem volt sosem, hogy Tompa település elérhető közelségében megépüljön egy gyorsforgalmi út.

Mit kell tudni az M9-es autópályáról?

Amennyiben a hányattatott sorsú M9-es teljes egészében megépül, nagyjából 300 kilométer hosszúságot érne el. Ezzel ez az autópálya lenne a leghosszabb tranzitútvonal. Célja a jelenlegi sugaras gyorsforgalmi úthálózatot összekötése Magyarországon. 

A vonatkozó Wikipédia-szócikk szerint az M9-es autóút a Budapest központú, sugaras gyorsforgalmi úthálózat oldására építendő gyűrű irányú úthálózati elem. Útvonalát csak mintegy iránymutatásként jelölték ki, végleges nyomvonala még egyeztetés tárgyát képezi.

A Magyar Építők tavaly október végén arról számolt be, hogy a pályából eddig összesen 20 kilométernyi szakasz (az is csak 2x1 sávon) készült el, ám folytatódhat az M9 kivitelezése: kiírták a közbeszerzést az M9 gyorsforgalmi út újabb három szakaszának tervezésére.

Kiderült, hogy melyik a legveszélyesebb autópálya Magyarországon

2023-ban 14 452 baleset történt a hazai utakon, két százalékkal kevesebb a 2022. évinél. Az ezekben elhunyt és megsérült személyek száma 4,3 százalékkal esett vissza a KSH szerint.