Mobiltelefon-rendelet: a szakértők állítják, partnerré kell tenni a diákokat
Egyöntetűen a mobiltelefon-használatot korlátozó kormányrendelet mellett tették le voksukat minap egy kerekasztal-beszélgetés résztvevői, pedagógusok és oktatási szakemberek, ahol az iskolai telefonhasználat korlátozásáról, annak lehetőségeiről és nehézségeiről beszélgettek. A pedagógusok többsége úgy vélte: a mobiltelefon-rendelet kivitelezésével adódhatnak gondok, az ugyanis nem tér ki erre, az intézményeknek maguknak kell gondoskodniuk a feladat megvalósításáról.

A mobiltelefon-rendelettel a helyes használatra igyekeznek rávezetni a fiatalokat
Már megjelenése előtt nagy port kavart a hétfőtől hatályos rendelet, amelynek értelmében a diákok kötelesek leadni a mobiltelefonjaikat, ameddig az épületben tartózkodnak.
„Megállapítható, hogy a mesterséges intelligencia és az okos eszközök használata megkerülhetetlenül az életünk része marad. Varga-Bajusz Veronika úgy fogalmazott, hogy meg kell tanítanunk a fiatalokat ezeket jól használni, és hogy helyén kezeljék őket, olyan eszközként, ami segít, nem pedig olyanként, ami mindent megold.
Ennek kapcsán egy oktatástechnológiai konferenciát is rendeztek nemrégiben, amelyen a tanárokra váró kihívások mellett
- a mesterségesintelligencia-használat,
- az oktatási célú gamifikáció és
- a mobiltelefon-rendelet is téma volt.
Utóbbinak egy önálló kerekasztal-beszélgetést szenteltek, amelyen a részt vevők valamennyien egyetértettek abban, hogy fontos a mobiltelefon-használat szabályozása az iskolákban.
Élet a mobiltelefonon túl
Papp András, az Európa 2000 Gimnázium igazgatója ugyanakkor úgy fogalmazott: a kivitelezés módján még az első tanítási héten is dolgoznak az intézmények, hiszen a törvény csupán a korlátozást írja elő, a kivitelezést az iskolákra bízza, amelyhez – amennyiben szükséges – az anyagi forrást is nekik kell biztosítaniuk. Az alternatív iskola vezetője jelezte, szerinte szükséges lett volna a rendelet megszületése előtt a témában egy társadalmi párbeszéd, egyúttal reményét fejezte ki, hogy a kezdeti problémákat előbb-utóbb sikerül megoldaniuk.
Kijelentette, hogy náluk a partnerségre törekszenek a diákokkal, igyekeznek megértetni velük, hogy a mobiltelefon túl is van élet.
Szerinte a szülők meggyőzése is nagyon fontos, hogy együttműködjenek az iskolákkal. Úgy véli, a következő hónapokban eldől, hogyan működik a rendszer.
Görögországban betiltják a mobiltelefonok használatát az iskolákban„A mobil maradjon az iskolatáskában” mottóval Görögországban is betiltják a mobiltelefonok használatát az iskolákban szeptembertől. |
Nagy Dimitra Anna az UNICEF fiatal nagykövete úgy látja, személyfüggő, hogy valaki megérti-e, van-e a mobilhasználaton kívül is élet. A fiatal nagykövet szerint aki kapcsolatot szeretne teremteni a környezetével, akkor is meg fogja tenni, ha van nála telefon. Ugyanakkor biztosan lesz, akit nagyon rosszul érint a korlátozás, például a telefonfüggőket, akiknek ez biztosan figyelemzavart is okoz.
Az új szabályozásnál partnerré kell tenni a diákokat
Jávori Ildikó, pszichopedagógus-tanulástréner szerint ezentúl be kell tervezni a kora reggeli és a délutáni rutinba is, hogy az iskola elején leadják, a végén pedig visszakapják a diákok a telefont. Emiatt pluszfeladattal, idővel kell számolni a tanulóknak, szülőnek egyaránt. Azt gondolja, a korlátozás az általános iskola alsó tagozatán nem okoz majd problémát. A gondok a Z és Alfa generációnál, a kiskamasz korosztálynál, a felső tagozatosoknál és a középiskolásoknál lehetnek, akiknek közös jellemzője, hogy a tiszteletet nem életkor alapján adják meg.
Ezért ha a tanárok meg szeretnék győzni őket a szabályok betartásáról, számítaniuk kell arra, hogy a reakcióikkal feszegetik majd a határokat, amelyre fel kell készülnie az oktatóknak.
A pszichopedagógus véleménye szerint az új feladat, a rendszer elindulása és a szükséges többletkommunikáció miatt ebben az évben kicsit későbben indulhat el a tényleges tanítás.
A többi pedagógushoz hasonlóan egyetértett abban, hogy az új szabályok bevezetéséhez a diákokat partnerré kell tenni, tudatni velük, hogy mindez miért fontos.
A szakemberek emlékeztettek arra, hogy a tanításban a digitális pedagógia és tananyagok használata mellett továbbra is jelentős szerepe marad a tanár élő beszédének, valamint a nyomtatott tananyagnak. A pedagógusok jelezték: a korlátozásra hatalmas lehetőségként lehet tekinteni olyan értelemben, hogy a diákokat megtaníthatják arra, milyen funkciókra nem szabad használni és amelyeket szeretnének erősíteni náluk. A korlátozás, úgy vélik, természetesen több, napi kérdést felvet, amelyről, reményeik szerint a friss tapasztalatok birtokában egyeztetés kezdődhet.


