Az intézményi távhődíjaknál jön a csökkenés, nem a lakosságinál
A lakossági távhő-díjaknál „további csökkentés nem fakad a rendelkezésből, az úgynevezett kiemelten kezelt intézményeknél alapozhat meg a tavalyi kettő után egy újabb nagyarányú díjcsökkentést” – hangsúlyozta a Portfolio megkeresésére az Energiaügyi Minisztérium a készülő minisztériumi rendeletmódosítással kapcsolatban. Így tehát a korábbi értelmezéssel ellentétben – melyet a Világgazdaság is megírt a Portfolio cikke nyomán – nem várható október 1-től további 3,3 százalékos lakossági távhő-rezsicsökkentés, mert ez már 2014 őszén megvalósult. Így tehát most ősztől az úgynevezett kiemelten kezelt intézményeknél, például
- az iskoláknál,
- kórházaknál,
- önkormányzati épületeknél
jöhet nagyarányú díjcsökkenés, és ebből fakad a mintegy 140 milliárd forintos költségvetési hiánynövelő hatás.

A 3,3 százalékot említő bekezdés 2014. október 1.-től hatályos, így a lakossági távhőszolgáltatási díj ma ugyanannyi, mint amennyi 2014. október 1.-én volt. A hatályos díj tehát már most teljesíti a 3,3 százalékos csökkentést, vagyis további csökkentés nem fakad a rendelkezésből. Ezúttal csak egy technikai pontosítás került a szövegbe – szólt a minisztérium magyarázata.
A távhővel fűtött háztartások idén ősztől is a megszokott rezsicsökkentett áron vehetik igénybe a szolgáltatást.
A rendeletmódosítás az úgynevezett kiemelten kezelt intézményeknél alapozhat meg a tavalyi kettő után egy újabb nagyarányú díjcsökkentést.
Ez azt jelenti, hogy a rendeletmódosítás hatásvizsgálati lapján látható 139,4 milliárd forintos hiánynövelő hatás az idei évi elfogadott költségvetésre vonatkozik (hiszen nincs még 2025-re elfogadott költségvetés, igaz, a 2024 utáni időszakra összesen csak 289 millió forintos deficitnövelő hatással jár.) Az, hogy a külön kezelt intézményeknél nagyarányú díjcsökkentést tervez a kormány, és ebből jön a majdnem 140 milliárdos deficitnövekedés, arra utal, hogy a távhő mögötti gázbeszerzési és egyéb költségektől elmarad az októbertől érvényes díjszabás.



