BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Indul a Black Friday – de már nem vonzó

Ahogy felkerülnek a boltok polcaira az egyébként takarmánynak kiváló halloweentökök, beindul a fogyasztók Black Friday pavlovi reflexe. A tökök megjelenésétől számítva nagyjából két hónapja van a kereskedőknek, hogy csúcsra járassák a forgalmukat.

Mitől lenne vonzó a Black Friday, ha minden kereskedő az üzleti modelljébe tervezi ezt az akciós napot? A kampány beleolvad a hétköznapi kereskedelmi menetrendbe – szögezték le piaci elemzők azzal kapcsolatban, milyen forgalomra lehet számítani a boltokban a következő néhány hétben.

black friday
tesco
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Hangsúlyozottan a tervezettséggel van a probléma. Olyan lett a fekete péntek, mint egy általános nyár végi kiárusítás, vagy egy év eleji készletkisöprés. 

Ettől függetlenül a boltosok nem tehetik meg, hogy nem alkalmazzák a fekete péntek kampányt, hiszen a vásárlók is számítanak rá.

A hét végén mindenszentek jön, ezt megelőzi az itthon is egyre népszerűbb halloween, aminek kétségkívül a legkelendőbb terméke a takarmánytök. Ennek a szezonális terméknek legfeljebb a zöldségesek látják hasznát, a teljes kiskereskedelmi forgalomban elenyésző a szerepe. Ahogy egyébként a halottak napjára értékesített virágok eladása és a mindenszentek előestéjéhez köthető édességek forgalma sem kézzelfogható a teljes októberi kiskereskedelmi költésekben. A halloweenra, illetve a halottak napjára kihelyezett termékek szerepe azonban az úgynevezett eladáshelyi kommunikációban jelentős. E szezonális termékek jelzik, hogy beindul az év végi kiskereskedelmi hajrá. Jön a fekete péntek, rögtön utána az adventi hétvégék és végül a szenteste előtti néhány nap.

Mit mutatnak a számok?

A PwC Magyarország (ex-GKID) által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült adatok szerint a Black Friday már nem olyan vonzó a vásárlók számára, mint régebben. Ugyanakkor az idei forgalom így is elérheti a 150-160 milliárd forintot – ezt a szervezet egy modellszámítással támasztja alá. Mindez azonban a teljes kiskereskedelmi költésen belül 11-12 százalék körüli arány. 

Ez egyébként egyben játék a számokkal, hiszen novemberben szinte minden kereskedő több alkalommal is Black Friday megnevezés alatt értékesít, vagyis ha úgy tetszik, szinte minden nagy mennyiségben eladott termék közvetve és közvetlenül is ebbe a kampányba kapcsolódik. 

Tavaly novemberben üzemanyag-forgalom nélkül 1350 milliárd forint volt a teljes kiskereskedelmi költés, üzemanyaggal együtt ez 260 milliárddal több.

Ami kiszámolhatatlan, hogy a boltosok novemberi akciózása mennyivel növeli a fogyasztói aktivitást. Rá tudja-e venni a fekete péntek a vásárlókat, hogy többet költsenek, mint amennyit terveztek, vagy ez a kampányidőszak képes-e előre hozni vásárlói beszerzéseket. A kérdés azért releváns, mert minden egyes akció a kereskedő zsebére megy. Ha egy terméket olcsóbban ad el, akkor csökken a profitja. Tehát a kereskedőnek akkor éri meg az akciózás, ha a vásárló többet vásárol, mint az feltételezhető róla. Ha ezt a vevő nem teszi, két dolgot vesz ki a kereskedő kezéből: a csökkentett áru terméket és vele együtt a kereskedő profitját. A boltosnak tehát azt kell mérlegelnie, hogy mekkora profitkiesést kockáztasson egy akciós kampányban. Ha a vásárló amúgy is vásárol, akkor nincs szükség akciózásra, magától is bemegy a boltba. Ha viszont „nincs kedve” vásárolni, akkor mekkora kedvezmény csábítja be az üzletbe és az akciós terméken megspórolt pénzt vajon elkölti-e nála plusz egy vagy két termékre. A Publicis-kutatás szerint például: a Black Friday-vásárlók átlagosan 195 ezer forint elköltését tervezik. Ez a digitálisan érzékeny, 4,2 millió fős csoport esetében összesen közel 95 milliárd forint tervezhető költést jelent. Amennyiben figyelembe vesszük a nem tervezett vásárlásokat és a digitálisan kevésbé aktív réteg vásárlásait is, akkor jön ki a már említett 150-160 milliárd forint forgalom. 

Nyitott kérdés marad, hogy a számítás ismert tényezője (195 ezer forint) biztosan a kiskereskedelemben landol-e. Ha igen, ezért az összegért milyen jó ajánlatot tud adni cserébe a boltos, mert ha nem, a vevő elhalasztja a tervezett összeg elköltését.

Kiszámíthatatlan fogyasztói magatartás

A Covid -járványig viszonylag jól lehetett kalkulálni a fogyasztói magatartást, alacsony volt az infláció, elenyésző volt a geopolitikai feszültség és stabil volt a globális beszállítói rendszer. A járvány miatt leállított gazdaság, majd a geopolitikai instabilitás új világgazdasági helyzetet teremtett, amire a fogyasztó (nem csak a magyar) a költéseinek visszafogásával reagált. A magatartása kiszámíthatatlan lett, pont olyan, mint a 2008-as pénzügyi válságot követő egy évben.

A realitások talaján

Ettől függetlenül karácsonyi kiskereskedelmi szezon idén is lesz, ahogyan Black Friday és a decemberi leárazások is. Most azt lehet látni, hogy az online kereskedelem valamelyest nőhet a tavalyi összköltésen belül (tavaly 9 százalék volt), de a piac közel sem nő akkorát, mint amennyivel növekszik a szezon alatt a teljes kiskereskedelmi forgalom. Az eladásokat jellemzően a hagyományos kereskedelem, vagyis a fizikai boltok forgalma húzza majd. Így például Back Friday tavalyhoz képest több hagyományos boltban lesz. 

 

tök
Fotó: Löffler  Péter / Dunántúli Napló

 

Az online értékesítésben is megmarad ez a marketingtechnika, de mint tavaly, úgy idén is jellemzőbb lesz a 20-30 százalékos árkedvezmény, mint a korábban tapasztalt 50-70 százalékos – hacsak nem „robbant” valamelyik kereskedelmi lánc.

Az elemzések továbbra is azt mutatják, hogy a vásárlókat akciókkal lehet a boltokba csábítani és azt is mutatják az adatok, hogy a vásárlók számítanak az akciókra. De már nem vásárolnak átgondolatlanul. Minden egyes forint kiadást mérlegelnek és a jó ajánlatokat keresik. Tudatosabbá váltak. Mi sem bizonyítja jobban, hogy például ma már a halloweentököt jellemzően nem méregdrágán a piacon a zöldségesnél, hanem olcsóbban a szupermarketben vagy hipermarketben szerzik be. 

Modell

A modellszámítások alapján a november-decemberi kereskedelmi szezonban a teljes forgalom átlépheti a havi 1800 milliárd forintot. Ha a vártnál jobban nő a vásárlási aktivitás, akkor a forgalom megközelítheti a 2000 milliárdot is, de az már folyó áron 20 százalékos növekmény lenne. Ezt a jelenlegi inflációs adatok nem támasztják alá.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.