Egyre több turista érkezik a Balatonhoz a Halloween idején, ahol beindul a cosplay turizmus, ami máshol már milliárdos üzlet, de a régióban is egyre több olyan jelmezes rendezvényt szerveznek, amely felkeltik a fiatalabbak érdeklődését.
Az úgynevezett cosplay fesztiválok világszerte nagy népszerűségnek örvendenek, ez alól Magyarország sem kivétel. Ezeken az eseményeken a résztvevők kedvenc karaktereik jelmezébe bújhatnak, és így fejezhetik ki személyiségük rejtett tulajdonságait.
Az ilyen fesztiváloknak nagy hatásuk van a turizmusra. Erre az egyik legjobb példa a hétvégi, azaz október 26-ra meghirdetett balatonfűzfői Borzongás fesztivál, amelyet hetedik éve szerveznek meg. Eredetileg csak a környék lakóinak szerettek volna kedveskedni, de ma már az egész országból jönnek vendégek a fesztiválra.
Vannak, akik már hónapokkal az esemény előtt elkezdik tervezni és varrni a jelmezüket, akadnak, akik külföldre utaznak, hogy beszerezzék azokat a jelmezeket, amelyekben a fűzfői eseményen fel szeretnének vonulni
– meséli Szanyi Szilvia, a település polgármestere.
Ne csodálkozzunk azon, ha ezen a rendezvényen csontváznak maszkírozott pincérek szolgálnak ki a város több éttermében, de attól sem kell megijedni, ha fekete zsemlében kapjuk a hamburgerünket. A településen még a színházi rendezvényeket is ehhez a tematikához igazítják. Lesz például Boszorkányképző stand up comedy, ahol szerelmi okosítás zajlik majd hölgyeknek és az érdeklődő uraknak. Ezzel párhuzamosan tűzzsonglőrök és szellemes zenészek lepik el az utcákat, még Drakula valamelyik rokonával is találkozhatunk az egyik utcasarkon.
Ebben az időszakban számos más Halloween tematikájú eseményt is szerveznek a Balatonon, amelyeket ugyancsak érdemes meglátogatni
– hangsúlyozta Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke.
Ilyen lesz például
Rendkívül gyorsan növekszik a cosplay turisták szubkultúrája, ám ezzel a témával még nem túl gyakran foglalkoznak a turisztikai ágazat szakmai szervezetei.
Becslések szerint ma 10 millió cosplayer van a világon, akik csak 2023-ban mintegy 4,8 milliárd dollárt költöttek jelmezekre, különböző események meglátogatására – erről írt a Makaói Tudományos és Technológiai Egyetem Vendéglátás és Idegenforgalmi Menedzsment Kara által tavaly végzett kutatásában.
A cosplayeffektus Japánban kezdődött az 1970-es években, amikor a manga- és animerajongók elkezdték egyes karakterek ruháit viselni, majd külön jelmezes eseményeket kezdtek el szervezni.
Az 1980-as és 1990-es években már több ezren indultak el a Comic Market eseményeire, és a cosplay népszerű kultúraként kezdett meghonosodni.
Napjainkban cosplay eseményeket világszerte rendeznek, vannak olyan japán helyszínek, ahová ma már félmilliónál is több rajongó utazik – mondta a témával kapcsolatban Éskovács Péter, a Balatoni Turizmus Szövetség tanácsadója.
Jelmezes turisztikai programokat az USA-ban és Európában is tartanak. Ezek közül külön csoportot képeznek a beöltözős Halloween-események, a legismertebb ilyen az 1692-es tragikus boszorkányperek helyszíne, Salem, ahol a Halloween-turizmus a város éves turisztikai bevételeinek mintegy 30 százalékát adja.
Kiváló példa a Halloween-rendezvényekre Segesvár is, hiszen minden vámpírtörténet alapja ide vezet vissza: itt született a vámpírok vámpírja, Drakula, akit a történelmi feljegyzések Vlad Dracul vagy Vlad Tepes néven említenek.
Budapesten is vannak jó példák a Halloween-attrakciókra.
Ilyen például a Madame Tussauds kiállítás október végi eseménye, amely külföldi és magyar fiatalokat is arra késztet, hogy öltözzenek jelmezbe, készítsenek szelfit Lugosi Bélával, a világhíres színésszel, aki több alkalommal is eljátszotta a vámpírok fejedelmének szerepét.
A Madame Tussauds kiállítás szervezői kimondottan jól beszélik azt a kommunikációs nyelvet, amelyet az alfa és a Z generáció is ért. Ez a nyelvezet jóval személyre szabottabb, interaktívabb, trendi és közösségimédia-orientált, és azáltal, hogy a kiállítás egyedi élményeket és tartalmakat kínál, képes megragadni a fiatalok figyelmét és elkötelezettségét – mutatott rá Éskovács.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.