BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországon először használt, világszintű csúcstechnológiával épül az új tesztpálya Zalaegerszegen

Különleges új elemmel bővül Európa egyik legmodernebb komplexuma, a zalaegerszegi AVL ZalaZONE Járműipari Tesztpálya: jövő májusra készül el a nagy sebességű oválpálya, amelyet a világon szinte egyedülálló csúcstechnológiával építenek. A pályát várhatóan német és közép-kelet-európai gyártó cégek használják majd, a járművek folyamatos, hosszú távú, nagy sebességű tesztelésére.

Év végéig készül el Zalaegerszegen a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán a 4600 méter hosszúságú oválpálya (High Speed Oval) építése, amely egy olyan speciális csúcstechnológiával készül, amelyből csak kettő van a világon – számolt be a zaol.hu. A technológia különlegessége, hogy a parabola keresztmetszetű íveket a számítógép vezérelt, speciális híd finisherrel és a függesztett úthengerekkel terítik le.

csúcstechnológiával
A világon még egy helyen, Japánban dolgoznak jelenleg ezzel a csúcstechnológiával / Fotó: Pezzetta Umberto

Különleges csúcstechnológiával készül az aszfalt

A zaol.hu-nak a kivitelező cég vezetője arról beszélt: a világon csupán kettő olyan gép létezik, amely egyszerre tudja a 12-14 méter közötti aszfaltsávot 47 fokos dőlésszögben húzni. 

Folyamatosan, egy kötélgörbe mentén állítja elő a hézagmentes parabolaívet, így teljesen sima lesz az útburkolat. Naponta kétszáz métert tudunk aszfaltozni, összesen három réteg kerül a pályára  

– mondta a szakember, aki szerint az északi íven kettő réteg már elkészült, jelenleg a déli ív második rétegét húzza a gépsor, majd ezek után kerül fel a kopóréteg. A munkák során körülbelül 8500 köbméter aszfaltot terítenek le. Csicsely Gábor hozzátette, a finisher melletti, különböző ívű palástokkal ellátott úthengereket ugyancsak erre a feladatra készítették. A speciális munkagépeket a szervizúton közlekedő úthengerek tartják.

Ez lesz AVL ZalaZONE Járműipari Tesztpálya negyedik fontos eleme

Az AVL ZalaZONE Járműipari Tesztpálya azért különleges, mert a konkurens, 25-30 éves létesítményekhez képest Európa legmodernebb komplexuma. Három olyan eleme is van, amely máshol nincsen: 

  • egyik ilyen a városi tesztkörnyezet, a Smart City. Emellett kiemelkedő fontosságú 
  • a fejlett vezetősegítő rendszerek tesztelését szolgáló, úgynevezett ADAS felület, 
  • valamint a saját autópálya-szakasz. 

A 4,5 kilométer hosszú, nagy sebességű oválpálya (High Speed Oval) ugyancsak kuriózum lesz, amelyet előreláthatólag jövő májusban adnak át. A pályát a szakemberek szerint várhatóan azok a német és közép-kelet-európai gyártó cégek használják majd, akik általánosságban a tesztpályát is. Az új tesztpálya a járművek folyamatos, hosszú távú, nagy sebességű tesztelését valós körülmények között teszi lehetővé.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.