Mi történik a magyar autópályákon? Az M1-esen, M0-son is visszaesett a forgalom – íme a magyarázat
Megtört a Covid óta tapasztalt forgalomnövekedés a magyarországi gyorsforgalmikon, miután a legtöbb autópályán és autóúton is visszaesett az átlagos napi gépjárműforgalom – ez derült ki a Magyar Közút 2023-as forgalomszámlálási adataiból. Noha a közútkezelő szinte átláthatatlan adathalmazt és a száraz tényeket közli ilyenkor az előző évi a hazai autópálya-forgalom alakulásáról, a jelenség mögött vélhetően az üzemanyagárak 2022 végén történt megemelkedése és a gazdasági nehézségek játszották a főszerepet. Ennek ellenére azért sűrűn használják a magyarok és a külföldiek egyaránt a hazai gyorsforgalmikat.

M1-es autópálya: még nem érte el a 2019-es rekordév forgalmát
A 160 kilométer hosszú M1-est tavaly átlagosan 50 082 jármű használta naponta, ami lényegében stagnálást vagy minimális romlást jelent 2022-höz képest, Ezzel tehát még mindig nem sikerült beállítani a járvány előtti regisztrált rekordforgalmat. A legzsúfoltabb szakasza továbbra is a 17-es kilométerkőnél, Biatorbágy térségében található, ahol 2023-ban 83 500-as napi átlagot mértek, amivel a kapacitáskihasználtság 119 százalékos volt.
Telítettség szempontjából szintén kritikusnak tekinthetők a Tatabánya és a Győr melletti szakaszok, mindkét helyen közel 100 vagy azt meghaladó a kapacitáskihasználtság. Ezen a helyzeten segíthet az M1-es jövőre elkezdődő bővítése, ami érezhető változást hozhat a napi forgalomban, ha befejeződik a beruházás, amely három-négy évig is eltarthat.
Az ország ütőere továbbra is az M0-s autóút
Noha a hazai gyorsforgalmikon is érződtek az elmúlt évek gazdasági viszontagságai, ez a legkevésbé mondható el az M0-sról. A budapesti körgyűrű továbbra is az ország legfontosabb és legnagyobb forgalmat lebonyolító gyorsforgalmija. Tavaly naponta átlagban 75 113 jármű haladt át rajta, ami kevesebb mint 1 százalékos visszaesés, tehát tulajdonképpen elhanyagolható a csökkenés 2022-höz képest.
A mérések alapján a 11-es és a 23-as kilométerszelvény, azaz a 6-os főút és az 51-es között 2023-ban a meghaladta a forgalom 100 ezret.
A legzsúfoltabb szakasz a 14-es és 15-ös kilométerszelvény között található, ez a lakihegyi lehajtó előtti rész, ahol naponta átlagosan 121 ezer gépjármű haladt át. Ez az ország jelenleg legforgalmasabb útszakasza.
Leszámítva a M0-snak az M1-eshez közel eső kisebb szakaszát a 76 kilométeres autóúton végig 90 százalék fölött van a kapacitáskihasználtság, nem egy helyen a 130 százalékot is eléri. Pedig itt az elmúlt években volt már egy jelentősebb bővítés, ezek alapján úgy tűnik, hogy még mindig elbírna egy további sávot a körgyűrű.
M2-es autóút: csökkenő forgalom
Szintén forgalomcsökkenést tapasztaltak az M2-esen a Magyar Közút munkatársai. A 2019 végén átadott, 30 kilométeres autóúton 2023-ban 28 647 gépjármű közlekedett átlagosan naponta, 2022-ben ez a szám 29 668 volt. A Budapesten belüli szakaszon jelentősen visszaesett a forgalom: míg tavaly előtt 54 366-os átlagot mértek, ezúttal már csak 49 355 járművet.
Közel százezren használják naponta az M3-ast Budapesten belül
A 270 kilométeres M3-ason tavaly 28 299 járművet számoltak össze, ami minimálisan kevesebb, mit az előző évi 28 549. Budapesten belül 91 393-as vették igénybe átlagosan az előző évi 94 827 után, ennek ellenére a forgalomcsökkenés a kapacitáskihasználtságon nem segített, még így is 136 százalékos volt.
A főváros után is egészen Hatvanig 50 ezer fölött marad a gépjárműforgalom, ami Kál után látványosan visszaesik, olyannyira, hogy sok helyen az 50 százalékot sem éri el az autópálya kihasználtsága. Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyéről nem is beszélve, ott egyenesen 25 százalék alá bukik.
M30-as autópálya: a lezárás előtt nőtt a forgalom
Sokszor került a hírekbe az elmúlt fél évben az M3-ast és az országhatárt Miskolcon keresztül összekötő, 87 kilométer hosszúságú M30-as autópálya, miután egy jelentős szakaszon akkora repedések keletkeztek, hogy le kellett zárni. Ez azonban a tavalyi adatokban még nem jelenik meg, így azon kevés gyorsforgalmik egyike, ahol bővült a forgalom:
- míg 2022-ben 11 628 jármű haladt át rajta napi átlagban,
- 2023-ban már 12 107 gépjármű.
Abban viszont nincs változás, hogy a 2021 októberében kiépült sztráda leginkább használt része Miskolc mellett található, utána viszont a kapacitás 20 százalékát sem éri el a forgalom.
Közel 50 ezren használják az M4-es autóutat Üllőnél naponta
Az M30-asnál nagyobb népszerűségnek örvend a közlekedők körében az M4-es. Az eddig 87 kilométeren megépült autóutat tavaly 16 730 jármű használta átlagban, ami minimális növekedés a 2022-ben megszámolt 16 401 jármű után. Azt azonban nem lehet mondani, hogy óriási forgalmat bonyolítana le a későbbiekben az M3-as alternatívájaként emlegetett gyorsforgalmi, ugyanis az üllői szakaszt leszámítva, amelyet 50 ezren használta átlagosan, a kapacitáskihasználtság az autóút teljes hosszán 40 százalék alatt van.
Jelentősen csökkent a kamionforgalom az M5-ös autópályán
Tavaly átlagosan 37 835 gépjármű használta átlagban az M5-öst, ami forgalomcsökkenést jelent, miután 2022-ben még 38 099 járművet számoltak össze a Közút szakemberei. A 160 kilométeres autópálya a 13-as és 16-os kilométer között van a legnagyobb terhelésnek kitéve, ott a napi forgalom közel 63 ezer volt, ami egészen Örkényig 50 ezer fölött marad. De még Kecskemétnél is csaknem 40 ezer gépjármű használja átlagosan.
Érdekes, hogy az M5-ösön jelentősen csökkent a kamionforgalom tavaly, ez leglátványosabban Kecskemét mellett látható a 85-ös és 90-es kilométerszelvény között, ami Mercedes-gyárhoz vezető út mellett húzódik: míg 2022-ben 10 110 kamion koptatta naponta az aszfaltot, 2023-ban már csak 6901.
Még ritkább lett a forgalom az M6-oson
Hiába van az alacsonyabb forgalmú autópályák között az M6-os, még ahhoz képest is kevesebben használták tavaly. A Közút szakemberei a 176 kilométeres autópályán mindössze 15 063 járművet számoltak össze tavaly, ami minimálisan kevesebb, mint az előző évi 15 114-es szám. A legforgalmasabb szakasz minden évben a 17-es és 21-es kilométerszelvény között, Érd térségében található. Tavaly itt átlagosan 35 886 jármű haladt naponta, de ez is mindössze 59 százalékos kapacitáskihasználtságnak felel meg. Érdemes szemügyre venni a másik végét is az autópályának: Szekszárd után a tízezret sem éri a napi gépjárműforgalom, és onnantól a kapacitáskihasználtság végig 16 százalék alatt marad.
Székesfehérvárnál is még 50 ezer autós használja naponta az M7-es autópályát
Az ország második legnagyobb távolságú autópályája a 227 kilométeres M7-es, amelyet 30 934 gépjármű használt átlagosan, itt volt arányaiban a legnagyobb visszaesés a forgalomban, 4 százalékkal kevesebb gépjármű használta naponta, mint 2022-ben.
Az ország második legforgalmasabb útszakasza is itt található, a 7-es és 9-es kilométer közötti budapesti bevezetőt naponta 120 ezren használták 2023-ban, ami ugyanakkor még mindig elmarad a 2019-ben regisztrált 128 ezres számtól.
Az M7-es bővítése 2027-ben kezdődhet a tervek szerint, ami a számok alapján indokolt is. Székesfehérvárnál, mintegy 60 kilométerre Budapesttől még mindig 50 ezer fölött van az átlagos napi gépjárműforgalom.