Sufnituning: zseniális trükkel szerezhetnek be új HÉV-eket Budapestre
Meglehetősen szürke címmel tett közzé közleményt szombat kora délután a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ebben azt fektették le, hogy a HÉV jelenlegi szolgáltatási színvonalának fenntartása stratégiai jelentőségű ügy.

Önmagában ebben semmi különös nincs, még akkor se, hogy a témában most szakmai és civil partnerek egyeztettek a BKK Mobilitási Témacsoportjának ülésén. Azonban a közleményt tovább olvasva már ugyancsak érdekes felvetésekkel lehet találkozni.
Sufnituning: zseniális trükkel szerezhetnek be új HÉV-eket Budapestre
A BKK először is azt írta, hogy Budapestet az agglomerációval összekötő kötöttpályás közlekedés, így a HÉV-vonalak megléte, folyamatos működtetése és azok fejlesztése elengedhetetlen feltétele annak, hogy környezetbarát, kiszámítható és fenntartható utazási szolgáltatásokat használhassanak a fővárosban és a környéken élők.
Ezt követően a cég kifejezte nagyra becsülését a MÁV–HÉV dolgozóinak, hogy ebben a nehéz helyzetben is igyekeznek fenntartani a szolgáltatást és a menetrendi pontosságot. Majd ezen a ponton jelentette be, hogy bemutatták a BKK és a BKV által kialakított vizsgálati szempontrendszert, és hogy szó esett arról, hogy átmeneti megoldásként mely vonalakon képzelhető el
a meglévő, sokak által csak hannoveri villamosnak hívott TW-6000/6100 típusú járművek közlekedtetése az elöregedett HÉV-szerelvények helyett.
Erről az eshetőségről kevésbé konkrétan már lehetett hallani innen-onnan, de olyannyira földtől elrugaszkodottnak tűnt a megvalósítása, hogy ezidáig komolyan venni aligha lehetett. Csakhogy most már a BKK is hivatalosan megszólalt az ügyben. Sőt.
A BKK és a BKV által folytatott vizsgálat olyan szempontokra is kitér, hogy milyen infrastrukturális fejlesztésekre van szükség egy ilyen beavatkozáshoz, vagy hogy mennyire alkalmasak az említett járművek a HÉV-pályán való közlekedésre. A vizsgálat során emellett járművezetőket érintő témák is felvetődtek.
Már azt a szempontot is taglalják, hogy a változtatás mit jelentene az ügyfelek számára, és hogy milyen menetrend szerint, mekkora kapacitással tudnának közlekedni a szerelvények. Több civil szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy ha megvalósítható átmeneti megoldásnak is bizonyul a hannoveri villamosok közlekedtetése, külön vizsgálatot kell folytatni arról, hogy a villamosvonallá alakuló HÉV-ek esetleges bekötése a jelenlegi villamoshálózatba ne okozzon fennakadást.
A résztvevők és a BKK egyetértett abban, hogy a lehetséges üzemeltetési modellek alapos kivizsgálása segíthet a leginkább megfelelő megoldás megtalálásában. A BKK minden beérkező, illetve az ülésen elhangzott javaslatot megvizsgál az elkövetkezendő időszakban, ezt követően pedig a BKV Zrt.-vel együttműködve alakítja ki javaslatát a HÉV-ek közlekedésével kapcsolatban.
A hannoveri villamos az új HÉV?
A hannoveri S-bahnon 1974-ben jelent meg és összesen 260 darab készült belőle: a Düwag gyár százat, az LHB további százhatvanat gyártott belőle. Budapest még 2001-ben vásárolt használtan Németországból „ex-hannoveri” villamosokat. A fővárosi közgyűlés 2001. február 22-én szavazott meg erre a célra 7 milliárd forintot, ami 68 villamos megvételére volt elég. Ezek mellé további 8 kocsit rendeltek Hannoverből, így összesen 76 kocsit állítottak forgalomba Budapesten.
Aztán 2010-ben és 2011-ben is újabb villamosok beszerzéséről döntöttek. Így 102-re nőtt az állományban lévő TW 6000-es villamosok száma. Majd 2015–2016-ban újabb 10 villamos érkezett, 2018-ban pedig újabb 9. A 118 tagú flottából a BKV 2024-től 60 darabot tervez hosszú távon üzemeltetni.
Az viszont tény, hogy Hannoverben a TeWe egyszerre volt HÉV-vasút, villamos, de föld alatti szakaszokon is közlekedett. Vagyis valóban van HÉV-funkciója. Ráadásul több példány korszerűsítésen is átesett, azonban ettől még igaz, hogy ezeknek a forgalomba állítása a HÉV-vonalakon mégiscsak sufnituning megoldásként fogadható el, ha egyáltalán.