A Világgazdaság információi szerint csütörtökön megszülethetett a megállapodás a felszámolás alatt lévő Dunaferr további üzemeltetéséről a nemzetgazdasági tárca és a Duferco és a Minerfin alkotta konzorcium között.
Fontos hangsúlyozni, hogy a megállapodás egyelőre elvi, hiszen közvetlenül nem a szaktárca az illetékes, ugyanakkor mégis nagy súlyú. Megszületése annak köszönhető, hogy a cégpáros korrekt üzleti tervet tett le az asztalra. A végső szót természetesen a Dunaferr eszközeit tulajdonló és már szintén felszámolás alá került két társaság, a Dunarolling és a Duna Furnace felszámolója mondja ki.
A Dunarollingba a Dunaferr 2023 októberi eladására készülve a hengerművet szervezték ki, a Duna Furnace-ba a kohókat. Az új tulajdonos az indiai hátterű Liberty Steel lett, amely azonban nem teljesítette a vállalásait. Fizetési kötelezettségei egy részét – a bér-, illetve állásidő-fizetést – pedig az állam vette át. Több ezer dolgozó munkahelye került veszélybe.
A felszámolókat a Világgazdaság egyelőre nem érte el, mindazonáltal várható, hogy
készek lesznek aláírni a Duferco-Minerfin párossal a termelés újraindításához szükséges bérleti szerződéseket,
ha úgy látják, hogy a termelés újraindításával a pénzükhöz jutnak a Dunarolling és a Duna Furnace hitelezői.
A termelés alapanyaga, a vasérc tegnapi cikkünk szerint két ukrajnai bányából érkezne, ezek a jelenleg is ukrán ellenőrzés alatt lévő Poltava és a Krivih Rog térségben működnek. E bányák a Minerfin tulajdonában állnak. Havi 80-100 ezer tonnás tételről lenne szó. A vasérc vasúton érkezne, ahogyan korábban is, Záhonyon át. Ez azt is jelenti, hogy lassan készülődhet a záhonyi átrakó a régi-új feladatra a vasúti árufuvarozóval együtt.
Az ukrán vasúthálózatot nem érték olyan háborús károk a hírek szerint, amelyek a szállítás szempontjából kockázatot jelentenének. A dunaújvárosi acéltermelés pénzügy háttérről és a termékek értékesítéséről a Duferco gondoskodna.
A Liberty Steel egyik fő bűnének azt róják fel piaci körökben, hogy a vasmű leállított kokszolója már nem indítható újra. Ez jelen esetben azt jelenti, hogy az acélgyártás felélesztéséhez meg kell oldani a vasmű kokszellátását is. (Nyilván gondoltak erre is az érintettek.)
Nehézséget okoz, hogy jelenleg alacsony az acél világpiaci ára. Ennek alapján nem kizárt, hogy a tegnapi minisztériumi megbeszéléseken szó esett, illetve megállapodás is született a további, már eddig is több milliárd forintot (havi kétmilliárdot) kitett állami szerepvállalás folytatásáról. Ráadásul sokba kerül a termelés újraindítása is, egyik forrásunk szerint
akár 100 millió eurót is bele kell tenni majd a rendszerbe
keresztül.
Talán nem kell nagyon előreszaladni, de információink szerint esélyes – szóba is került a tegnapi egyeztetésen –, hogy amennyiben a Duferco és a Minerfin az üzemeltetés során megtalálja a számítását, később befektetőként is megjelenik Dunaújvárosban.
Ez azonban a hosszú távú tervezés része, a napirenden most a bérleti szerződés előkészítése van. Nem tudni, hogy az ünnepek közeledte gyorsítja-e ezt a folyamatot olyan megfontolásból, hogy karácsonyra megoldódjon a több ezer dolgozó életét befolyásoló probléma, vagy pont hátráltatja az ügyintézést. Ám a Világgazdaság úgy értesült, hogyha fel is pörögnek az események, januárban még aligha indul el a termelés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.