Műszaki vizsga: van egy buktató, amiről kevesen tudnak
Bizonytalanok a jogalkalmazók, hogy a forgalomból ideiglenesen kivont gépkocsik műszaki vizsgáztatásához szükséges-e a kötelező gépkocsi-felelősségbiztosítás (kgfb) megléte, avagy sem.

A vadonatúj személygépkocsik esetében egy műszaki vizsgáztatás során nem vetődik fel az a kérdés, hogy van-e kötelező biztosításuk: nyilván nincsen, hiszen még sosem voltak forgalomba helyezve.
Az ideiglenesen, kérelemre a forgalomból kivont használt autóknak pedig nem szokott lenni kgfb-je, ez a legtöbb esetben nem is okoz gondot a vizsgáztatásnál.
Előfordul azonban, hogy egy vizsgaállomás nem vizsgáztatja le az ilyen autót, még ha be is mutatja az üzembentartó vagy a kereskedő a kormányhivatal által kiállított kivonási igazolásokat, mondván: a jogszabályok szerint csak az a jármű mehet műszakira, amely rendelkezik kötelező felelősségbiztosítással.
Műszaki vizsga: van egy buktató, amiről kevesen tudnak
A jogszabályban a következő olvasható: az időszakos vizsgálaton az időszakos vizsgálatot végző vizsgáló állomás ellenőrzi a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezete fennállását. „Fontos tudni, hogy amikor a jogszabály azt írja elő, valaminek a meglétét ellenőrizni kell, az nem azt jelenti, hogy annak a valaminek mindig, minden esetben meg kell lennie. Hanem azt, hogy ha az a valami megvan, akkor be kell mutatni, ha pedig nincs, akkor igazolni kell, hogy miért hiányzik” – magyarázza a Vezess.
A jogalkotó szándéka szerint tehát a kgfb-fedezet fennállásának vizsgálata kizárólag azon járművek esetében értelmezhető és vizsgálható, amelyek kötelesek ilyen biztosítással rendelkezni. A kgfb-törvény vonatkozó szabályai szerint a forgalomból ideiglenesen kivont járművek nem minősülnek ilyennek.
Mivel az időszakos műszaki vizsgáztatásra vonatkozó kgfb-ellenőrzési kritériumot a jogszabály egy úgynevezett végrehajtási rendeletben szabályozza, egyértelmű, hogy azt a korábban törvényben lefektetett főszabálykivétel fényében kell és lehet csak értelmezni.
Vagyis a forgalomból kivont járművek vonatkozásában ez a biztosításfenntartási kötelezettség nem létezik a törvény erejénél fogva,
így nem is értelmezhető előfeltételként sem a vizsga vonatkozásában.
Ha tehát a jogalkalmazó csupán a főszabályt erőlteti, a kivételekkel pedig nem foglalkozik, azzal kizár olyan járműveket az időszakos vizsgáztatásból, amelyek a jogszabály szerint egyébként megfelelnek minden kritériumnak és jogosultak a műszaki vizsgálaton való részvételre.


