BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bácska projekt: giga fejlesztési csomagról egyeztek meg Szekszárdon, íme a részletek

Nagyívű gazdasági fejlesztések előtt áll Szekszárd. A következő években a tompai határátkelő korszerűsítését és az M9-es keleti bővítését követően a várost elkerülő út, logisztikai csomópont, bevásárlóközpont épülhet ki, a fejlesztési csomag részeként modernizálhatják a helyi közlekedési infrastruktúrát: belterületi utakat újítanának fel, körforgókat, biztonságos átkelőket alakítanának ki. Mutatjuk, melyikre mennyit szán a kormány és mikor készülhet el.

Nagyszabású fejlesztési csomagot jelentett be Lázár János építési és közlekedési miniszter Szekszárdon, kedden, amelyek – ahogy fogalmazott – jelentős hatással lehetnek a város jövőjét illetően. A beruházások részleteiről Berlinger Attila, a tolnai vármegyeszékhely polgármestere beszélt a Világgazdaságnak.

fejlesztési csomag
A fejlesztési csomag része több, meghatározó jelentőségű beruházás / Fotó: Dénes Mártonfai

A szekszárdi fejlesztési csomag számos jelentős beruházást tartalmaz

Kiemelt szerepet szán a kormány Szekszárdnak az 1600 milliárd forintos Bácska projektben, amely a Dél-Alföld és a Dél-Dunántúl közlekedési és gazdasági fejlesztését célozza meg. A program részeként egy jelentős határátkelő-fejlesztés történik, majd elindulhat az M9-es keleti irányú bővítése a vármegyeszékhely irányába, amellyel Szekszárd az M6-os és M9-es utak csomópontjává válik. 

Ez logisztikai és gazdasági szempontból is kiemelt helyzetbe hozza a várost, hiszen a Szerbiából és a Balkánról érkező áruforgalom és személyi közlekedés az M5-ös autópályáról nagy arányban az M6-os autópályára terelődik

 – hangzott el a keddi, szekszárdi sajtótájékoztatón, Lázár János és Berlinger Attila megbeszélését követően.

Berlinger Attila polgármester elmondta, a mintegy 50-60 kilométeres szakasz Szekszárd északi részénél, az itteni dunai átkelőnél, a Szent László hídnál csatlakozik majd az M6-osra és nagyon komoly forgalombővülést jelent, amely több fejlesztést is elengedhetetlenné tesz. Ezekről egyeztettek az építési és közlekedési miniszterrel, amelynek apropóján számos fontos beruházásról született megállapodás.

Melyek a főbb beruházások?

A legfontosabb talán, hogy

  • a megnövekedő forgalom miatt egy elkerülő út építését határozták el Szekszárd északi és déli része között, amely egy 10 kilométernyi új utat jelent. Ezzel az 56-os főutat átirányítanák a jelenleg a városon áthaladó szakaszról, amely belterületi úttá alakulna, jelentősen felgyorsítva ezzel a város észak-dél irányú közlekedését. A három szakaszból álló beruházás a középső, mintegy 2,5 kilométeres résszel indulna, amelynek tervei már készen vannak, a kivitelezés a minisztérium jelenlegi kalkulációja alapján 16 milliárd forintba kerülne – jelezte a polgármester, aki hozzátette: a többi szakasz tervezése még az idén elindulhat és 2026-ra készülne el. Magára a beruházásra ugyan egyelőre még nincs meg a forrás, de a minisztérium előzetes becslése szerint legkésőbb 2029-re elkészülne, amellyel újabb, két autópályát összekötő teljes elkerülőút épülne meg Szekszárdnál, északi részen az M9-es, déli részen pedig az M6-ossal csatlakozva.
  • A városon belüli fejlesztések közül az egyik legfontosabb az igen forgalmas Csatári városrésznél található körforgalom kibővítése egy dupla méretű, úgynevezett turbókörforgalommá. A fejlesztésre 1 milliárdot szán a kormány és a Magyar Közút építtetheti meg. Emellett több biztonságos, modern gyalogátkelő épülne majd ki, szintén a minisztérium saját forrásából. Az egyeztetésen megállapodtak a helyi közösségi közlekedés járműparkjának megújításáról is. Eszerint a jelenleg átlagosan 20 éves járműveket jóval modernebb, a mai igényeknek megfelelő járművekre cserélnék le.
  • Az építési tárcával történt megállapodásnak megfelelően a következő években fokozatosan megújulhatnak Szekszárd belterületi útjai, amelyre a város már korábban készített egy komplex tervet. A polgármester tájékoztatása szerint 2026-ig elkezdődhet az összesen 20 kilométeres úthálózat első, több mint 5 kilométeres szakaszának felújítása, csaknem 2 milliárd forintos uniós forrásból. A kormány ígérete szerint, amint elkészülnek a fennmaradó mintegy 15 kilométeres szakasz tervei, áttekintik, milyen forrást tudnának biztosítani ennek elkészítéséhez.
  • Szintén közösségi közlekedéssel kapcsolatos bejelentés volt, hogy a MÁV csoport átépíti, felújítja a tulajdonában álló, régóta modernizálásra szoruló szekszárdi autóbusz pályaudvart, valamint egy jelentős méretű, P+R parkoló épül majd a szomszédos, vasúti pályaudvar mellett. Berlinger Attila tájékoztatása szerint a keddi egyeztetést követően a tárca szakemberei megtekintették a területet, amelynek során az is felmerült, hogy az új buszállomás épülete más helyre, a vasút melletti parkoló szomszédságába, egy eddig kihasználatlan területre kerülne. A busz- és vasútállomást érintő fejlesztések ügyében most indultak el az egyeztetések, így további részletekről, összegekről, határidőkről egyelőre nem tudni többet. A polgármester jelezte, hogy a tervezés mindenképpen elindul ebben az évben. 
  • A szekszárdiak számára talán leginkább várt fejlesztés végéről is megállapodtak: eszerint az uszodafelújítás már idén ősszel lezárul. A szeptemberre tervezett átadással egy összesen 5,2 milliárd forint összköltségű fejlesztés végére kerül pont. Az építésügyi miniszter biztosította a várost azon szándékáról is, hogy mind az uszoda, mind a korábban működő strand- és élményfürdő üzemeltetését teljességében átvállalják és azt is, hogy a források biztosításával néhány éven belül elindulhat a korábban már megtervezett, élményelemekkel kiegészített, egész évben használható, sport- és egészségügyi szolgáltatásokkal kibővített rekreációs központ kialakítsa.
  • A tervek szerint jelentős fejlesztések indulhatnak meg az északi városrészben, ahol egy 3,5 hektáros területen kereskedelmi és szolgáltató negyed épülne meg, enyhítve a város túloldalán található, hasonló bevásárlóközpont és az ottani közlekedés zsúfoltságát. A polgármester szerint a kiviteli tervek elkészültét követően legkésőbb 2026-ban elindulhat ez a fejlesztés is.
  • A tárcával történt egyeztetés értelmében a műemléki keretből megkezdődhet Szekszárd egyik legjellegzetesebb épületének, a Liszt Ferenc Zeneiskolának is helyet adó Augusz-ház felújítása is, amelynek felmérése a hetekben kezdődik meg. A tervek szerint később a Babits Mihály Emlékházzal folytatódna a műemléképületek megújulása. 

Ami még tervben van

Stratégiailag fontos beruházás lenne a szekszárdi megyei kórház korszerűsítése is. Lázár János a keddi sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: megfontolandó lenne az 1930-ban átadott, régi intézménykomplexum felújítása helyett egy új kórház megépítése a következő kormányzati ciklusra, nagyjából 2030-ra, amely szerinte sokkal gazdaságosabb megoldásnak tűnik. A fejlesztésre – amellett, hogy mindenképpen szükség van egy erős megyei kórházra – a közeli paksi atomerőmű beruházás miatt is szükség lenne – vélte. Jelezte: amennyiben a tervezet a kormány elé kerül, mindent elkövet, hogy megvalósulhasson. 

A szekszárdi polgármestertől megtudtuk, a 20 hektáron elterülő intézmény épületei mára teljesen elavultak, szinte lehetetlen a felújításuk, ezért a kormány a belügyminisztériummal közösen vizsgálja egy új megyei „tömbkórház” építésének lehetőségét, amely az erőmű-beruházás miatt egyre növekvő paksi lakosságszám tükrében különösen indokolt. A kormány által támogatni tervezett beruházásról, amelyről az előzetes hatástanulmányok már készültek és ezek szerint közép- és hosszú távon egyaránt gazdaságosabb egy új tömb építése, legkésőbb 2026-ban várható döntés.

Berlinger Attila Szekszárd szempontjából történelmi jelentőségűnek nevezte a keddi egyeztetésen született megegyezéseket, kiemelve olyan beruházásokat, mint az M9-es út bővítése vagy az elkerülőút megépítése.

Úgy véli, ezek megvalósulása a következő évtizedekre nagyban meghatározza majd a város fejlődését, ráadásul hosszú évek óta várnak rá a helyiek, hasonlóképpen az uszodára, amelynek átadására csaknem 10 éves huzavona után kerülhet pont.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.