Pesszimizmus uralkodik a magyar kkv-szektorban
A magyar kis- és középvállalatok vezetői újra negatív hangulatba kerültek a K&H kkv bizalmi index kedden közzétett adatai szerint, mely mínusz 11 pontot mutat, ami 3 pontos visszaesés az előző negyedévhez képest.

Mind a kkv-k árbevételi, mind nyereségvárakozása stagnál, miközben egyre többen számolnak növekvő közterhekkel. Ugyanakkor a válaszadók saját versenyhelyzetüket valamivel jobbnak látták az elmúlt negyedévben.
Főként a nagyobb cégek pesszimisták
Az adatokból az is kiderül, hogy leginkább a kategória legnagyobb, 300 millió és kétmilliárd forint közötti árbevételű cégek vezetői lettek pesszimistábbak, az elmúlt negyedév 5 pontos értéke mínusz 7-re változott körükben. A kkv-k árbevételi várakozásai sem nagyon változtak, míg 2024 elején 8 százalékpontos növekedést vártak, ez az elmúlt három negyedévben 7 százalékpontra csökkent. A cégvezetők 60 százaléka a következő évben sem számít jelentős változásra.
A profitvárakozások növekedése sem mozdult lényegesen, az 2022 ősze óta folyamatosan 3-4 százalékponton áll.
Oraveczné Németh Ildikó, a K&H kkv és lakossági szegmens marketing vezetője szerint a biztos gazdasági körülmények ellenére érzékelhető rosszkedv okát a közterhekkel kapcsolatos várakozások jelentik, hiszen azok emelkedésére a kkv-k vezetőinek kétharmada számít. Főként (közel 70 százalékban) a 100 és 300 millió közötti árbevételt termelő cégek számítanak erre, ennek ellenére a hangulat az ennél nagyobb, 300 millió feletti árbevételű cégek körében romlott legnagyobb mértékben az üzleti hangulat. Miközben a kkv-k vezetői pesszimisták a jövőjüket illetően, mégis sokuk javuló versenyhelyzettel számol a következő egy évben.
A legtöbb kkv ugyanakkor saját versenyképességét pozitívan látja
A cégvezetők ugyanakkor versenyképességüket pozitívabban ítélik meg, ugyanis az előző negyedévi 18 százalékos mélypont után év végén 23 százalékon áll az index, azaz közel minden negyedik cég ismét javuló versenyhelyzettel számol a következő egy évre vonatkozóan, vagyis versenytársaikhoz képest valamilyen előnyre fognak tudni szert tenni.
Ez főként a 100 millió forintos árbevétel alatti cégeket jellemzi, melyek körében 11 ponttal nőtt ez a mutató, és a 300 millió forintot meghaladó árbevételű cégek körében is 7 ponttal javult ez az érték. Ugyanakkor a kettő közötti, közepes méretű cégek körében az index 26-ról 23 pontra csökkent.


