A magyar kis- és középvállalatok vezetői újra negatív hangulatba kerültek a K&H kkv bizalmi index kedden közzétett adatai szerint, mely mínusz 11 pontot mutat, ami 3 pontos visszaesés az előző negyedévhez képest.
Mind a kkv-k árbevételi, mind nyereségvárakozása stagnál, miközben egyre többen számolnak növekvő közterhekkel. Ugyanakkor a válaszadók saját versenyhelyzetüket valamivel jobbnak látták az elmúlt negyedévben.
Az adatokból az is kiderül, hogy leginkább a kategória legnagyobb, 300 millió és kétmilliárd forint közötti árbevételű cégek vezetői lettek pesszimistábbak, az elmúlt negyedév 5 pontos értéke mínusz 7-re változott körükben. A kkv-k árbevételi várakozásai sem nagyon változtak, míg 2024 elején 8 százalékpontos növekedést vártak, ez az elmúlt három negyedévben 7 százalékpontra csökkent. A cégvezetők 60 százaléka a következő évben sem számít jelentős változásra.
A profitvárakozások növekedése sem mozdult lényegesen, az 2022 ősze óta folyamatosan 3-4 százalékponton áll.
Oraveczné Németh Ildikó, a K&H kkv és lakossági szegmens marketing vezetője szerint a biztos gazdasági körülmények ellenére érzékelhető rosszkedv okát a közterhekkel kapcsolatos várakozások jelentik, hiszen azok emelkedésére a kkv-k vezetőinek kétharmada számít. Főként (közel 70 százalékban) a 100 és 300 millió közötti árbevételt termelő cégek számítanak erre, ennek ellenére a hangulat az ennél nagyobb, 300 millió feletti árbevételű cégek körében romlott legnagyobb mértékben az üzleti hangulat. Miközben a kkv-k vezetői pesszimisták a jövőjüket illetően, mégis sokuk javuló versenyhelyzettel számol a következő egy évben.
A cégvezetők ugyanakkor versenyképességüket pozitívabban ítélik meg, ugyanis az előző negyedévi 18 százalékos mélypont után év végén 23 százalékon áll az index, azaz közel minden negyedik cég ismét javuló versenyhelyzettel számol a következő egy évre vonatkozóan, vagyis versenytársaikhoz képest valamilyen előnyre fognak tudni szert tenni.
Ez főként a 100 millió forintos árbevétel alatti cégeket jellemzi, melyek körében 11 ponttal nőtt ez a mutató, és a 300 millió forintot meghaladó árbevételű cégek körében is 7 ponttal javult ez az érték. Ugyanakkor a kettő közötti, közepes méretű cégek körében az index 26-ról 23 pontra csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.