Nagyon fontos bejelentést tett az építési és közlekedési miniszter a Boonnak adott interjújában. Ebben Lázár Jánost arról kérdezték, mit hoz Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében a MÁV és a vasúti infrastruktúra fejlesztése.
Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, a tárcavezető még január elején tett vállalást tíz pontban a magyar vasút reformjára. Ekkor beszélt egyebek mellett arról, hogy
Azonban ugyanitt Lázár Jánostól elhangzott egy sejtelmes nyilatkozat arról is, hogy „tárgyalnak használt motorvonatok beszerzéséréről egy országgal, amely több száz példányt cserélne le”. Erről azonban akkor további részleteket nem kívánt közölni.
A kérdés iránt érdeklődő közvélemény azóta némi túlzással megállás nélkül találgatja, melyik országgal köthet üzletet a MÁV. Voltak, akik a görög vagy a norvég vasúti flotta egy részének átvételét tartották valószínűnek, mások német, esetleg holland motorvonatokban reménykedtek.
Most kiderült, nem ezekről az államokról van szó, hanem a világ egyik leggazdagabb országáról. Lázár János ugyanis azt mondta a Boonnak, hogy
folyamatosan tárgyal a svájciakkal.
Egészen pontosan úgy fogalmazott, hogy „komoly esély van rá, hogy Magyarország jelentős motorvonatflottát fog vásárolni az alpesi országból”. Felhívta rá a figyelmet, hogy Svájcban 90-100 százalékos pontossággal érnek célba a járművek, ugyanez Magyarországon a legfrissebb adatok szerint 75 százalék körül alakul. A svájci vonatok menetrendtartását a miniszter azzal magyarázta, hogy „ott jó a pálya, korszerűek a mozdonyok és a vasúti kocsik”.
Ráadásul amíg itthon 40-50 éves vonatok közlekednek, addig ott „tíz év után cserélik, frissítik a járműparkot”.
Arra viszont nem tért ki, hogy egészen konkrétan milyen svájci vonatok érkezhetnek a MÁV-hoz. Ha biztosat nem is lehet állítani, érdemes ránézni a svájci vonatpark aktuális helyzetére, és megpróbálni következtetést levonni arra vonatkozóan, hogy milyen járművek szabadulhatnak fel az SBB-nél (Schweizerische Bundesbahnen), vagyis az állami tulajdonú Svájci Szövetségi Vasutaknál. (A teljes képhez hozzátartozik, hogy Svájcban az SBB nem az egyetlen, de a legnagyobb vasúttársaság).
A Wikipédia vonatkozó nyilvántartásából az látszik, hogy az SBB számára garmadával állnak rendelkezésre húsz év körüli vagy fiatalabb motorvonatok. Egyebek mellett fut náluk a Bombardier emeletes járműve, a nagyjából tízéves, negyedik generációs, 200 kilométer per órás csúcssebességre képes típusból mintegy 60 darabbal rendelkeznek.
A Magyarországon is közkedvelt Stadler KISS-ből 113 darabos flottájuk van a svájciaknak, ezeket 2008-tól gyártották. Van további 60, 2006–2009-es évjáratú Siemens Desiro emeletes motorvonat, aztán 110 darab, 2002-es Stadler GTW, az itthon népszerű Stadler FLIRT-ből pedig több mint 200 példány különböző kialakítással, 2005-tőli gyártással.
Körülbelül ezekből válogathat a MÁV, illetve ezekről folytathat tárgyalásokat Lázár János. A következő időszakban azért szabadulhat fel nagyobb mennyiségű, korábbi regionális motorvonat Svájcban, mert 2026-tól megérkezik és forgalomba is áll a svájci kötöttpályán a legújabb generációs Stadler FLIRT. Összességében több mint 500 új motorvonatról van szó, ennek nagyjából fele opciós tétel.
Mindenesetre mindez megfelelő lehetőséget teremt arra, hogy a svájci vasút értékesítse a jó állapotú, de így már feleslegessé vált vonatállományát. Magyarország és a MÁV tehát erre csaphat le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.