Az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szigorú szankciókkal sújtotta az orosz olajexportot biztosító árnyékhajózási flottát és az azokhoz kapcsolódó hajóbiztosító cégeket. Ennek következményeként Kínának és Indiának, mint a világ legnagyobb olajimportáló államainak, több nyersolajat kell más forrásokból, így például a Közel-Keletről, Afrikából vagy éppen az amerikai kontinensről beszerezniük. Ez tovább növeli a nyersanyagárakat és emeli a szállítási költségeket is – hívta fel a figyelmet szombat reggeli közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Emellett – tették hozzá – a hideg téli hónapokban tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült Államokban. Mindezek következtében a Brent olaj ára az elmúlt egy hónapban csaknem 10 százalékkal nőtt.
A tárca arra is emlékeztetett, hogy az orosz–ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték, és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, pedig mindkettő szerepe kiemelkedő Magyarország energiaellátásában. Ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését. A régiós üzemanyagár-emelkedéséhez hozzájárul a napokban élesedő amerikai szankciós csomag azon része is, amely igen negatívan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot (NIS), a korlátozó intézkedés csökkenti a rendelkezésre álló nyersolaj, illetve üzemanyag mennyiségét.
Hazánkban az üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik, így a külső piaci folyamatok közvetlenül és azonnal hatnak a hazai ellátásra és üzemanyagok árának alakulására
– állapítják meg a közleményben. A kormány a családok és a vállalkozások érdekében mindent megtesz, hogy az ellátásbiztonság mellett Magyarországon a benzin és a gázolaj árát a lehető legnagyobb mértékben stabilizálja. A kormány célja változatlan, garantálni kell, hogy a hazai üzemanyagárak a szomszédos országok átlagára alatt maradjanak.
A referencia-időszakot vizsgálva egy liter benzin a szomszédos országokban átlagosan 637 forint volt, ennél a magyar ár egy forinttal volt kedvezőbb. A dízelnél pedig a szomszédos országokban tapasztalt literenkénti 654 forintnál a dízel hazai ára egy forinttal volt magasabb.
A legfrissebb, az Európai Bizottság által közölt adatok alapján megállapítható, hogy a magyar kutak átlagárai illeszkednek a szomszédos országok átlagos üzemanyagárazásához.
Ha ez sérül, a kormány kész minden eszközével beavatkozni
– hangsúlyozza közleményében a tárca.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.