Jelentősen, 9,1 százalékkal, 113,7 millió tonnára esett vissza tavaly Oroszország tengeri olajtermék-kivitele a finomítók elleni ukrán dróntámadások, a moszkvai üzemanyagexport-tilalom, a csökkenő árak és a magasabb költségek miatt. Az orosz olaj elleni amerikai szankciók ráadásul tovább szigorodtak, ami a dízel árának emelkedéséhez vezet világszerte.
Az orosz finomítók és üzemanyag-létesítmények közül ukrán támadás érte
A hátráltató tényezők következtében az Oroszországban feldolgozott olaj mennyisége 2024-ben 267 millió tonnára csökkent, ami a legalacsonyabb szint 2012 óta a Reuters jelentés szerint.
A balti-tengeri kikötőkön keresztül az előző évihez képest 9 százalékkal kevesebb, 61,96 millió tonna olajterméket exportáltak, a fekete- és azovi-tengeri kikötőkön keresztül pedig 10 százalékkal kevesebbet, 42,75 millió tonnát. Nagyobb, 14 százalékos a visszaesés Murmanszkból és az Arhangelszkből.
Az év végi adatok jobban festenek. Oroszország tengeri olajtermékexportja decemberben 10,8 százalékkal, 10,37 millió tonnára emelkedett az előző hónaphoz képest. Ebből 4,17 millió tonna a fekete-tengeri és az azovi-tengeri kikötőkben, 5,49 millió tonna a balti-tengeri kikötőkben és 637 100 tonna a távol-keleti kikötőkben került hajóra.
További probléma Moszkva számára az amerikai szankciók további szigorítása, amelyeket egy hete jelentettek be, és többek között az orosz termelőket és tankerflottát célozzák.
Ezek az eddigi legkeményebb washingtoni szankciók az orosz olajiparral szemben, és máris jelentkeznek a hatásai.
Megugrottak ugyanis a globális dízelárak és finomító árrések, mivel az új intézkedések várhatóan szűkíteni fogják a kínálatot.
Az újonnan célkeresztbe vett hajók közül sok a nyugati korlátozásokat kijátszani igyekvő, úgynevezett árnyékflotta része, amelyek Indiába és Kínába szállítottak olajat. A két ország szinte korlátlan mennyiségben vásárolta fel az olcsó orosz olajat, a finomítói pedig sokat profitáltak belőle, mert a feldolgozott termék egy részét továbbexportálják.
Natalia Losada, az Energy Aspects elemzője szerint az új amerikai szankciók jelentős fennakadásokat okozhatnak az orosz dízelexportban, a Gazprom Nyefty és a Szurgutnyeftyegaz finomítóinak napi legalább 150 ezer hordós kapacitása került veszélybe.
Az LSEG adatai szerint az európai dízel-referenciaszerződés felára tonnánként 50,25 dollárra, 10 havi csúcsra szökött. (Egy dollár 400,6 forint.)
Bár a szankcionált 183 tanker legtöbbjét nyers- és fűtőolaj, nem pedig dízel szállítására használták, elemzők szerint az új amerikai szankciók komoly hatással lehetnek a kínai és az indiai finomítókra, amelyek így kevesebb olajat dolgozhatnak fel és exportálhatnak Európába, amely az orosz üzemanyagot indiaival, közel-keletivel és amerikaival pótolta.
Alternatív beszállítót kell keresnie az orosz dízel két legnagyobb vásárlójának, Törökországnak és Brazíliának is, ha jelentős zavarok keletkeznek a szállításban, ami a Reuters szerint újabb versenyt jelent az európai vevők számára.
Nem minden szakértő aggódik azonban a jövő miatt, többen is úgy vélik, hogy a piac végül alkalmazkodni fog az új szankciókhoz.
Tulajdonképpen nem számítunk jelentős változásokra az orosz termékforgalomban, mivel ugyanazok a mennyiségek ugyanazokra a célállomásokra jutnak el, csak nem szankciókkal sújtott tartályhajókkal
– nyugtatott mindenkit Eugene Lindell, az FGE Energy elemzője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.