Növekedett a magyar borexport 2024-ben – jelentette ki Rókusfaly Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos a 13. Borkonferencián pénteken Budapesten. A kormánybiztos hangsúlyozta, a statisztikák szerint tavaly 12,3 százalékos növekedést mutatott a magyar termékek exportja, miközben a globális borexport 8,6 százalékkal csökkent.
Összesen 1,4 millió hektoliter magyar bort adtak el 2024-ben, ez 154 ezer hektoliterrel több, mint 2023-ban, egyben az egyik legmagasabb érték 2003 óta. Rókusfaly elmondta, hogy a vásárlók 20 millió euróval fizettek többet a magyar borokért, mint az előző évben, a borok literenkénti egységára pedig 3 százalékkal növekedett.
A kormánybiztos szerint a bor elsősorban kultúrát, és nem alkoholt jelent. Úgy véli, hogy a magyar bor túlélésének záloga a kulturált borfogyasztás népszerűsítése. Rókusfaly Pál hangsúlyozta, míg a kulturált, felelősségteljes borfogyasztás népszerűsítését támogatja a kormány, a drogok világát célkeresztbe állítja.
A magyar bor népszerűsítését edukációval együtt képzelik el, mivel a fogyasztók részéről van igény arra, hogy többet tudjanak a borrégiókról, a borkészítésről, a bor tulajdonságairól. Hozzátette, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a fiatal korosztályra, a Z generációra.
A kormánybiztos elmondta, hogy a 2024-ben indított, borkatedra elnevezésű egyetemi kurzus nagyszerű eredményekkel zárult:
Kitért arra is, hogy a borászatoknak biztosított állami támogatásokkal ugyancsak a felelősségteljes borfogyasztás népszerűsítése a cél, emellett a magyar borok eredetvédelme és a nemzetközi eseményeken való megjelenés is fontos. Az agrártárca erre vonatkozó pályázatán 20 ezer és 400 ezer euró közötti összeget nyerhetnek el a szakemberek.
Rókusfalvy emlékeztetett, hogy a Magyar Bormarketing Ügynökség tavaly is számos kampányt indított, sok rendezvényen, fesztiválon népszerűsítette a magyar borokat. A Márton-naphoz kapcsolódó borturisztikai programok keretében megrendezett Libabőr fesztiválhoz például 130-nál is több borászat csatlakozott, az időközben megszűnő Balaton Soundon pedig mintegy 20 százalékkal nőtt a borfogyasztás a korábbiakhoz képest, köszönhetően a kampányoknak – sorolta Rókusfaly Pál, megjegyezve, hogy a kampányokba magyar és külföldi influenszereket is bevonnak.
Közölte továbbá, hogy a borfogyasztás elsődleges helyszínei az otthonok és az éttermek, míg a bárokban, pubokban továbbra is a sörfogyasztás a dominánsabb. Hangsúlyozta, hogy 2025-ben a külpiacot állítják fókuszba, számos külföldi eseményen jelennek meg, és teszik nemzetközi szinten is láthatóvá a magyar bort.
Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) főtitkára úgy fogalmazott, hogy a bor transzcendens, kulturális termék, amely az európai életérzés szerves része. A borászat innovatív, hagyományőrző, konzervatív értékrendet képviselő ágazat, amely családi gazdaságokra épül, így a gazdálkodótársadalmat, a vidéki lakosságot képviseli. A HNT főtitkára kiemelte a fenntarthatóság, környezettudatosság szerepét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.