BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éghajlatváltozás: kevesebb bejelentés érkezett a Generali Biztosítóhoz, de így is milliárdos károkat okoznak a viharok

Saját bőrükön érzik az éghajlatváltozást a biztosítók is.

Míg 2023 rekordévnek tekinthető, ugyanis 58 ezer ingatlankár-bejelentés érkezett Generali Biztosítóhoz, addig tavaly 40 ezer. A viharkárok összege megközelítette az 5 milliárd forintot. A legviharosabb időszak 2024-ben egyértelműen a május vége, június eleje volt: ebben a néhány napban érkezett a kárbejelentések közel harmada a Generali Biztosítóhoz. 

Broken,Roof,After,A,Storm
vihar
Viharkár – egyre több van belőlük / Fotó: Shutterstock


A viharkárral kapcsolatos kárbejelentések száma volt tavaly a legmagasabb a károkat tekintve (megközelítőleg 21 ezer), ezt követték a villámmal, a jéggel és a kívülről beáramló vízzel kapcsolatos kárbejelentések.

Emlékezetes május

A viszonylag békés évkezdés után május utolsó napjaiban jégverés rázta meg az országot, és az extrém időjárás június elején is megmaradt. Ebben az időszakban összesen több mint 12 ezer kárbejelentés érkezett a Generalihoz, ami a hónapos átlagot tekintve (2500 bejelentés 2024-ben) kiemelten magas volt. Ezen a két hónapon kívül még az átlagnál több vihar és vízkárról érkezett bejelentés a biztosítóhoz 2024 júliusában és augusztusában, illetve szeptemberben is az éves átlagnál jóval magasabb volt a kárbejelentések száma – ebben a hónapban az áradások okoztak komoly problémákat országszerte.

A lakossági viharkároknál 

tavaly a legtöbb kárbejelentés Budapestről érkezett, amit Hajdú-Bihar vármegye és Pest vármegye követett

– városok szintjén pedig a főváros mellett Debrecen, Pécs és Miskolc szenvedte a legtöbb kárt a Generali adatai szerint 2024-ben.

„Fontos, hogy a kárbejelentést az észlelést követően mielőbb tegyük meg, lehetőleg online módon, hogy amint lehet, megkezdődhessen a károk feldolgozása. Lényeges az is, hogy fotókkal, videóval dokumentáljuk a vihar okozta károkat. Amennyiben kárunk keletkezett, videós kárrendezéssel, egy okostelefon segítségével akár percek alatt is rendezhető a kár. Vagyonkároknál körülbelül 5-7 perc, míg gépjárműkároknál nagyságrendileg 10-15 perc alatt megtörténhet a felmérés, és ha a videóhívás alapján a kár rendezhető, a kárösszeg utalására is sor kerülhet. Az azonnal indított, úgynevezett real-time kifizetéssel tehát már néhány percen belül a károsult számláján lehet a kárösszeg” – hangsúlyozta Szikszai József, a Generali Biztosító Zrt. kárrendezési igazgatója.

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy 

a leggyakoribb káreseményekre adott fedezetek (vihar, csőtörés, beázás, tűz, üvegtörés) alapvetően a lakásbiztosítások részét képezik, ám sok esetben a biztosítási összegek nem elegendőek a károk helyreállítására. 

Ezt alulbiztosítottságnak nevezzük – ami azt jelenti, hogy a kifizetett kárösszeg nem olyan mértékben fedezi a javítás, az újjáépítés vagy az újrabeszerzés költségeit, mintha megfelelő mértékű biztosítási összeggel bírt volna a szerződésünk.

Ezért érdemes időnként átnézni a biztosítást, az egy négyzetméterre eső, úgynevezett újraépítési értékét is aktualizálni az időközben bekövetkezett árváltozások figyelembevételével.
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.