A február beköszönte fontos évfordulókat és változásokat hozott magával, ezek közül az egyik, hogy lejártak a 2024-ben vásárolt autópálya-matricák. Aki tehát nem akar súlyos pénzeket fizetni jogosulatlan úthasználatért, annak legfőbb ideje beszereznie az idei engedélyeket. Csakhogy léteznek ingyenes autópályák Magyarországon, amelyekre útdíj megfizetése nélkül is szabályosan fel lehet hajtani.
Ezekről azonban nem feltétlenül tudnak a közlekedők, és akkor is fizetnek az autópálya-matricáért, amikor erre nincs szükség. Ebben a cikkben listába szedtük, melyek azok az autópályák, amelyek 2025-ben szabadon használhatók.
Az autópálya-matricák kérdése túlzás nélkül tömegeket érint. Január 31-én mintegy 3,5 millió éves országos és éves vármegyei autópálya-matrica járt le, tehát február első hétvégéjén már büntették azokat az autósokat, akik 2024-es autópálya-matricákkal közlekedtek.
Hogy ebből a milliós nagyságrendű éves autópálya-matricából végül mennyit újítottak meg, az egyelőre nem ismert. Mindenesetre a múlt hét közepéig 1,4 millió darab éves autópálya-matricát vásároltak 2025-re. Ennek 28 százaléka országos, 72 százaléka pedig vármegyei jogosultság.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. akkor azt is megjegyezte, hogy a 2024-re vásárolt éves matricamennyiség 60 százalékát még nem vették meg a közlekedők. Ebben sok meglepetés nincs, a NÚSZ tapasztalatai szerint nagyon sokan hagyják az utolsó pillanatra: míg 2023-ban mintegy 245 ezer, 2024-ben már 267 ezer darab éves jogosultságot vettek a közlekedők január utolsó két napján. Ennek köze lehet az autópálya-matrica árához is. Az idén
Mindenképpen megéri kiváltani a jogosultságot, hiszen a pótdíj összege is borsos: 60 napon belül 26 640 forint, 60 napon túl már 91 780. Ha valaki nem a megfelelő, például egy D2-es jármű esetén D1-es díjkategóriájú e-matricát vásárol, akkor a jó matrica mellett a pótdíjkülönbözetet is ki kell fizetni. Ennek mértéke 14 900 forint 60 napon belül, azon túl pedig 47 180 forint.
A statisztika szerint egyébként kiugróan magas az autópálya-használattal kapcsolatos büntetések aránya Magyarországon. Évente mintegy 1 millió pótdíjat szabnak ki, további 1,5 millió esetet pedig külföldi behajtópartnereknek továbbítanak. Vagyis nem érdemes bliccelni, a NÚSZ úgysem hagyja annyiban a dolgot.
Csakhogy nem kell minden autópálya- vagy gyorsforgalmi-szakaszra matrica. Igaz, 2024-ben jelentősen csökkent a díjmentesen használható utak száma, miután fizetős lett a teljes M0-s, az M4-es, illetve több kisebb szakasz, de még így is közel száz kilométer ingyenes maradt.
Jó hír, hogy 2025. január 1-jétől nem vezettek be új díjköteles útszakaszokat Magyarországon az e-matrica-rendszerbe.
Viszont tavalyhoz képest bővült az egyelőre ingyenesen használható szakaszok száma. Érdemes naprakésznek lenni a díjmentesen használható gyorsforgalmi útszakaszokkal kapcsolatban, vagy még indulás előtt ellenőrizni, hogy a tervezett útvonalunkon használni kívánt szakaszok fizetős kategóriába tartoznak-e. Ahová nem kell matrica:
Ezek a szakaszok sötétkék színnel látszanak az alábbi térképen.
Hogy ez meddig marad így, az nincs kőbe vésve. Az M6-os autópálya kapcsán a közelmúltban írtuk meg, hogy akár már az idei nyári turisztikai szezonban is használatba vehetik az autósok az A5-ös sztrádát Horvátországban, így egy gyorsforgalmi kapcsolat jöhet létre a két ország között. Az A5-ös autópálya közvetlenül csatlakozik a magyarországi M6-oshoz.
Amint ez fizikailag megtörténik, bizonyosan fizetőssé válik az M6-os horvát határig futó szakasza is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.