A gazdaságilag aktív korú magyarok 60 százaléka tudott az elmúlt két évben legalább egyszer belföldre vagy külföldre utazni. A hazai utazásokra fejenként átlagosan 105 ezer, a külföldiekre 250 ezer forintot szánnak a turisták. A legnépszerűbb szállás továbbra is az apartman – derült ki az Aldi Utazás megbízásából készült országos reprezentatív felmérésből, amelyet az NRC 2024 végén készített. Az utazási célok főként egy téma köré összpontosulnak.
A felmérésben a magyarok utazási szokásaira, az elmúlt kétévi utazási gyakorlatára, költségvetésükre és jövőbeni terveikre voltak kíváncsiak a kutatók. A német diszkontlánc pénteki közleménye szerint a kutatás alapján a dolgozó magyarok körében:
Az országhatáron belül elsőként a Balatont, aztán a Mátra-Bükk, majd Sopron-Fertő és Pécs-Villány turisztikai térségét adták meg a válaszadók.
Mindemellett szinte egyforma mértékben választanák a honfitársaink Gyula, Tokaj-Nyíregyháza és Bük-Sárvár térségét.
A külföldi desztinációk közül messze a legtöbben Olaszországba utaznának, amit Görögország, Horvátország és Spanyolország követ. Népszerű még Ausztria, Törökország és Ciprus is. A kontinensen kívüli úti célok közül túlnyomó többségben a Maldív-szigetekre vágynak, amit Egyiptom, Izland és az Egyesült Államok követ.
„A magyar lakosság 60 százaléka tudott az elmúlt években legalább egy vendégéjszakás, szabadidős utazáson részt venni. A megkérdezettek 28 százaléka utazik csak belföldre, 28 százaléka belföldön és külföldön is járt, míg 4 százalékuk csak külföldre ment” – magyarázta Bernhard Haider, az Aldi országos ügyvezető igazgatója.
A belföldre utazók túlnyomó többsége legfeljebb négy vendégéjszakát tölt el, és mindössze 8 százalék azok aránya, akik egy hétnél hosszabb időre választanak magyar utat. A külföldre utazók 37 százaléka viszont egy hétnél is hosszabb ott-tartózkodást tervez.
A legtöbben nyáron utaznak: a belföldre utazók 40 százaléka csak ebben az időszakban utazik, míg a külföldre járók esetében 25 százalék ez az arány. A tavaszi-őszi szezon kedveltsége sokkal kisebb, és a téli utak kül- és belföldön egyaránt a legkevésbé keresettek.
Itthon egyértelműen a wellnesszelés (10 százalék) és a vízparti nyaralás a legnépszerűbb, a külföldi utak esetében pedig a vízparti nyaralás és a városlátogatás áll fej-fej mellett
az élen utazási motiváció szempontjából. Hazánkban népszerű még a falusi turizmus, és az egészségmegőrző, rekreációs utak is gyakoriak.
Akár hazai, akár nemzetközi útról van szó, a magyarok – különösen belföldre – társasággal szeretnek utazni: 35 százalék csak a párjával, 23 százalék csak családdal, 7 százalék pedig csak barátokkal közösen megy el kikapcsolódni.
Az utazási eszközök esetében bel- és külföldön egyaránt az autó a legnépszerűbb: itthon 61 százalék a csak autóval vagy motorral utazók aránya, míg 21 százalék csak vonattal vagy busszal indul el. A külföldi utaknál a repülő a második leggyakoribb választás, összességében minden tizedik honfitársunk jut el külföldre évente legalább egyszer légi úton.
„A szállástípusok közül belföldön továbbra is verhetetlenek a magánszállások: a válaszadók 33 százaléka csak vendégházban, apartmanban vagy egyéb magánszálláshelyen foglal, míg 22 százalék azok aránya, akik csak szállodában szállnak meg. A külföldi utak esetében is ugyanez a sorrend” – mondta Bernhard Haider.
A legtöbb magyar ellátás nélküli szállást választ, a második legkedveltebb a félpanziós ellátás, még a csak reggelit választók is többen vannak, mint a teljes ellátást igénylők.
A válaszok alapján egyértelmű, hogy a személyes tájékozódás és foglalás eltűnőben van. A válaszadók 91 százaléka a leggyakrabban online foglal, csak 9 százalékuk választja a személyes ügyintézést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.