Vizsgálatot indított az Európai Bizottság a Szegeden épülő BYD-gyár miatt – írta meg a befolyásos angolszász lap, a Financial Times csütörtökön.
Az újság szerint Brüsszel azt vizsgálja, hogy „Kína tisztességtelen támogatást nyújtott-e a magyarországi BYD-gyár megépítéséhez”. Az értesülést két, az ügyre rálátó forrás is megerősítette, azt is jelezve, hogy az Ursula von der Leyen által vezetett Európai Bizottság az esetleges külföldi támogatások vizsgálatának kezdeti szakaszában tart.
Talán nem kell különösebben hangsúlyozni, hogy a brüsszeli lépés – ha hivatalossá válik – nem csupán Magyarországgal szemben ellenséges, hanem tovább mélyíti az Európai Unió és Kína között fennálló kereskedelmi konfliktust.
Fontos hangsúlyozni, akármit is tesz most az Európai Bizottság, azt nem fogja tudni megakadályozni, hogy a szegedi BYD-gyár megépüljön és megkezdje a termelést: ez a tervek szerint 2025 másodi felében bekövetkezik. Azonban Brüsszel arra képes lehet – erre a Financial Times fel is hívta a figyelmet –, hogy ha úgy találja, a kínai vállalat tisztességtelen állami támogatásban részesült, akkor
A szegedi BYD-beruházás bekerülése mintegy négymilliárd euró, és akár tízezer munkahelyet is teremthet. Csakhogy a cikk szerint az EU tisztségviselői még azt is kifogásolják, hogy kínai munkaerőt és alapanyagokat is használnak és használtak az építkezéshez, mert ez nem jelent gazdasági értéket az EU számára. (Ehhez azért annyit talán érdemes megjegyezni, hogy egy százezres kapacitású új autógyár az unió területén azért mégiscsak masszív gazdasági értéknövelés.)
A magyar kormány reagált a hírre. Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter azt mondta, hogy nem kaptak értesítést az Európai Bizottságtól a vizsgálatról, de nem lepődtek meg.
Köztudott, hogy minden Magyarországon megvalósuló beruházás megjelenik a bizottság radarján, és Brüsszel kettőzött figyelemmel követi az állami támogatásokról szóló magyar döntéseket
– fogalmazott. Kiemelte, nyugodtak a brüsszeli lépés felől, mivel alaposan mérlegelik az állami támogatásokat. Az Európai Bizottság szóvivője nem kívánt nyilatkozni a témában, a BYD szóvivője pedig nem válaszolt a megkeresésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.