Az élelmiszerek után, egyéb termékekre is szeretné a kormány kiterjeszteni az árrésstopot, erről Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is beszélt vasárnap közösségi oldalán, ahol felsorolt több terméket is, mely olcsóbb lehet. „Ezen árucikkeket a KSH két termékcsoportba, a mosó- és tisztítószerek, illetve testápolási cikkek alá sorolja be a fogyasztói kosáron belül” – mondta a Világgazdaságnak Molnár Dániel, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezető elemzője.
Ami a konkrét termékeket illeti, a miniszter szerint a mindennapokban felhasznált árucikkekről, például
is lehet beszélni. A miniszter tájékoztatása szerint nemcsak a termékkört bővítik, hanem az érintett boltokét is. Ezek pedig a drogériaüzletek, ilyen például a DM, a Müller és a Rossmann.
Molnár Dániel hozzátette: az ilyen típusú termékek együttes súlya a fogyasztáson belül nagyságrendileg 2,5 százalék. Felhívta a figyelmet, hogy e termékcsoportok az infláció év eleji alakulásában nem játszottak jelentős szerepet, előbbi kategóriában a márciusi adatok alapján éves alapon 0,4 százalékkal még csökkent is az átlagos árszint, de a testápolási cikkek esetében is csupán 2,6 százalékos áremelkedést regisztrált a KSH.
Kiemelte, hogy a kormányzati cél tehát itt elsődlegesen nem az infláció letörése, a kiemelt termékek esetében nem beszélhetünk kiugró, a költségekkel nem indokolható áremelésekről az elmúlt időszakban, hanem sokkal inkább a piaci erőfölénnyel való visszaélés letöréséről, amely a magas alkalmazott árrésben jelenhetett meg.
Az alacsonyabb árszint pedig javítaná a háztartások helyzetét
– jegyezte meg az elemző. A pelenka kivételével, amely árának mérséklése családtámogatási intézkedés is, jellemzően olyan alapvetőnek tekinthető termékekről beszélhetünk, amelyeket a fogyasztók nem rendszeresen, hanem sokszor csak néhány havonta vásárolnak, miközben polcidejük is rendkívül hosszú. Ez pedig lehetőséget ad a kereskedőknek a magasabb árrés alkalmazására – mivel vásárlásuk nem elkerülhető – vagy akár a korábban beszerzett jelentős készletek árának fokozatos emelésére a kereslet alakulása függvényében.
Az érintett kör ezen felül azért kerülhetett még középpontba, mert habár a drogériák főtevékenység alapján az illatszer kiskereskedelembe tartoznak, tevékenységük egy része az utóbbi években más területekre is kiterjedt, nemcsak testápolási termékeket árulnak, hanem sokszor élelmiszert és gyógyászati terméket is. Ennek hatása pedig a forgalmi adatokban is meglátszik, az illatszerüzletek forgalmának volumene az idei év első két hónapjában éves bázison 8,4 százalékkal nőtt, amelyben biztosan szerepet játszott a szélesebb termékkör.
Az érintett üzletek esetében is várható, hogy
a kereskedők megpróbálják majd más termékeken behozni a kieső bevételt vagy egyes kiadásaikat mérséklik, például a marketing költségeket.
Molnár Dániel kiemelte, hogy a 3 említett lánc mindegyike nyereséges volt az elmúlt években, érdemi adózott eredményt értek el, vagyis az árrésstop a működésüket nem lehetetlenítené el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.