BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Élesben vizsgázott az új magyar elektromos midibusz - fotóval

Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz, a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa. Befejeződött a tesztüzem.

Ez volt az első alkalom, hogy menetrend szerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi ganzosok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, és a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. 

Sikeres volt a tesztüzem Baján – jól vizsgázott a midibusz

A magyar–cseh együttműködésben megvalósult busz

az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten át rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, a tömegközlekedésben nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint.

A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők, és az üzemeltető is sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.

Változatos körülmények között is helytállt

Ez volt a busz első éles bevetése valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz mindennap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból 

– mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.

A hatótáv is rendben volt

A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. A 120 kilowatt teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kilowattórás akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. 

A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.

Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbusz-vezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. 

„A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása” – tette hozzá az ügyvezető.

A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsony padlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus járművet októberben helyezték forgalomba. Az elektromos hajtást a GTKB Kft. fejlesztette ki. 
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.