BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megdöbbentő adat: a robogók többségét engedély nélkül használják a közutakon – súlyos bírság lehet az ára

A segédmotoros kerékpárok mindegyikére kötelező kgfb-t kötni, akár van rendszámuk, akár nincs. Ennek ellenére a robogók több mint felére nem kötött biztosítást az üzemben tartó, azaz a többségét nem is lehetne használni a közúti közlekedésben. A szabálysértés összege a biztosítási díj sokszorosára rúghat.

A mintegy 650-700 ezer hazai segédmotoros kerékpár, azaz robogó felének sincs érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása (kgfb) – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) kedden.

 A robogók felére nem kötött biztosítást az üzemben tartó, a kgfb elmaradása súlyos bírságot is jelenthet. Moscow,,Russia,-,May,2022:,Man,Riding,Motor,Scooter,Yamaha, robogó
 A robogók felére nem kötött biztosítást az üzemben tartó, a kgfb elmaradása súlyos bírságot is jelenthet / Fotó: Shutterstock

A segédmotoros kerékpárok mindegyikére kötelező kgfb-t kötni, akár van rendszámuk, akár nincs. Ugyanakkor a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legutóbb kiadott statisztikái szerint ebben a díjkategóriában kevesebb mint 296 ezer kötelező biztosítást kötöttek az üzembentartók, vagyis 

a robogók többsége, körülbelül 55 százaléka elvileg nem vehetne részt a közúti közlekedésben.

Egy robogó kötelező biztosítása évente átlagosan 8-10 ezer forintból jön ki. Egy közúti igazoltatásnál a kgfb nélkül közlekedő robogósokra kirótt mulasztási bírság ennek sokszorosa lehet, de az igazi ráfizetés egy baleset során érheti a kötelező nélkül motorra ülőket, mert az okozott kárt saját zsebből kell téríteniük – emelte ki a FBAMSZ.

Az MNB statisztikái szerint a segédmotoros kerékpárok esetében már 2023-ban is 478 ezer forint volt a balesetek során kifizetett átlagos kártérítés, 11 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Ha a baleset személyi sérüléssel is jár, a kárösszeg többmilliós tétel lehet – mutatott rá Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja.

A robogók mellett a rollerekre is kevesen kötnek kgfb-t

Becslések szerint a kgfb-kötelezettség alá tavaly nyár óta bevont, mintegy 50 ezer e-roller közül is csak 10-15 ezer rendelkezik az előírt biztosítási fedezettel. Ennek oka részben a tájékozatlanság lehet a szövetség szerint. 

Tavaly július óta azok az elektromos rollerek is csak kötelezővel vehetnek részt a forgalomban, amelyeknek tömege meghaladja a 25 kilogrammot, illetve 25 kilométer per óra feletti sebességgel képesek közlekedni. 

A FBAMSZ hangsúlyozta, hogy érdemes megkötni a kötelező biztosítást azoknak, akik eddig ezt elmulasztották. A robogósok és a rolleresek is tiszta lappal indulnak, a korábbi időszakra nem kell fedezetlenségi díjat fizetni, mint a gépkocsik vagy motorok esetében; igazoltatáskor a rendőrök csak azt vizsgálják, hogy az adott időpontban rendelkezik-e a jármű biztosítással. Rendszám híján a biztosítók a vázszámra kötnek kötelezőt. A járművek előtörténetét sehol nem vezetik, így bónusz-málusz besorolás sem befolyásolja a fizetendő díj mértékét.

Kismotor: a közlekedés lassú, olcsó alternatívája

Sok százezer ötven köbcentis robogó fut Magyarország útjain, noha a kategória kétes megítélésű. Ami biztos, hogy az ég beborult a B kategóriás jogosítvánnyal is vezethető járművek felett, ugyanis az elektromos hajtású városi közlekedési eszközök folyamatosan szorítják ki a „nosztalgiakategóriát”.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.