BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nyári szezon alatt a munkakeresés is pihen

Az irodai munkaköröknél hetekig is elhúzódhat a kiválasztás – célzott stratégia nélkül költséges és kockázatos lehet a munkaerő-keresés.

A nyári hónapokban a munkaerőpiac ritmusa lelassul, különösen az irodai, szellemi munkakörökben. A szabadságolások miatt elérhetetlenné váló döntéshozók, az időzítési nehézségek és a túl általános toborzási kampányok miatt a kiválasztás akár kétszer annyi ideig is eltarthat, mint az év többi részében. Ez nemcsak időveszteség, hanem komoly üzleti kockázat is – fogalmazott Katkics Attila, HR-szakértő.

munkaközvetítő cég, toborzás, munkás, munkások, munkaerő, munkahiány, állás, állásinterjú
Az irodai munkaköröknél hetekig is elhúzódhat a kiválasztás – célzott stratégia nélkül költséges és kockázatos lehet a munkaerő-keresés. / Fotó: Gutesa / Shutterstock

„Nincs, aki interjúztasson, nincs, aki döntést hozzon és természetesen elképzelhető, hogy a jelölt is pihen. Ez komoly kihívásokat jelenthet mind a cégeknek, mind az álláskeresőknek” – tette hozzá.

Magyarországon a fehérgalléros pozíciók átlagos kiválasztási ideje jellemzően 4–6 hét, ez nyáron akár 6–9 hétre is kitolódhat, különösen olyan munkaköröknél, 

ahol többkörös interjú és többszintű jóváhagyás szükséges, vagyis a szeptemberi belépésre tervezett új munkatárs kiválasztása valójában már június végén el kell, hogy induljon.

„Tipikus nyári helyzet, hogy az első interjú még lemegy, de a második már csúszik két hetet, mert a vezető épp szabadságon van. 

A döntésig pedig újabb két hét telik el, vagyis összességben már egy hónap, és a versenyképes jelölt addigra lehet, hogy máshol kezd” – teszi hozzá Katkics Attila.

A hosszabb toborzási ciklusok megnövelik a hirdetési és HR-költségeket is. Egy pozíció hirdetése egy országos állásportálon átlagosan 80–150 ezer forintba is kerülhet 30 napra, miközben nyáron jellemzően kevesebb jelentkező érkezik, és az átfutási idő is megnő.

„Nyáron a tömeghirdetés gyakran nem térül meg. Sokkal célravezetőbb lehet iparági fókuszú, specializált csatornákon hirdetni. A Niche állásportálok, szakmai közösségek, tematikus adatbázisok nemcsak olcsóbbak lehetnek, de a releváns, kvalifikált jelölteket is gyorsabban elérik. Ez lehet a kulcs a költséghatékony toborzáshoz” – hangsúlyozta a HR-szakértő.

Bár sok munkáltató szeptemberre időzíti a komolyabb toborzási kampányokat, ez torlódást is jelent: a LinkedIn európai adatai szerint ősszel egy-egy pozícióra akár 40 jelentkező is jut, míg a nyári hónapokban ez csak 27–32 fő. Vagyis a nyári időszak valójában nagyobb láthatóságot biztosíthat az aktív jelölteknek – feltéve, hogy a cégek képesek gyors döntéseket hozni.

A szakértő szerint sok cég úgy gondolkodik, hogy toborozni csak szeptemberben érdemes, pedig a nyári időszak pont azzal kecsegtet, hogy kisebb a verseny, és több esély van rá, hogy a megfelelő jelöltet egy cég időben megtalálhat. Hozzátette, ha egy vállalkozás szeptemberre új kollégát akar, akkor már június végén lépni kell.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.