A mesterséges intelligencia (MI) egyre inkább meghatározza a vállalati döntéshozatalt világszerte, és ez alól a hazai szektor sem kivétel. Ezzel a témával foglalkozott a Trendency szakmai reggelije, a HazAI insightok – Breakfast with Trendency. Az eseményen három előadás keretében kaptak képet a résztvevők arról, hogyan és milyen mértékben jelenik meg a mesterséges intelligencia a magyar vállalatok működésében, és milyen gyakorlati tapasztalatokat szereztek eddig az alkalmazásával kapcsolatban.
Az első előadást Balázs Kinga és Kovács Lívia, a Trendency senior kutatói tartották, és friss kutatási eredményeken keresztül mutatták be, milyen attitűdök mentén viszonyulnak a hazai cégek az MI-hez. A felmérés szerint három jellegzetes szegmens rajzolódik ki: a szkeptikusok, az óvatos bevezetők és a tudatos MI-használók. Az adatok azt mutatják, hogy a magyar vállalati szféra nagy része még mindig kivárásra játszik, ugyanakkor egyre több szereplő kezd aktívan MI-megoldásokat integrálni. A kutatás nemcsak a bevezetési hajlandóságot vizsgálta, hanem azt is, milyen belső erőforrásokat, kockázatokat és kihívásokat látnak a cégek az MI használata kapcsán.
A felmérés egyik legfontosabb tanulsága, hogy
az MI-bevezetések nem technológiai oldalról, hanem jellemzően felülről lefelé, vezetői szintről indulnak, és az átalakulás egyik kulcsszereplője az általuk „MI evangélistáknak” nevezett belső bajnok.
Ezek a munkatársak segítik a szemléletformálást, az edukációt és a technológia elfogadtatását a szervezetben. A tudatos MI-használó cégek nemcsak az adatbiztonságra és a jogszabályi megfelelésre figyelnek, hanem képesek teljesítménymutatókra épülő (Key Performance Indicator – KPI) mérésben is gondolkodni. Még ha jelenleg sok esetben ez még kezdetleges formában történik is, a trend egyértelmű: az MI nem csupán kísérletezési téma, hanem egyre inkább a vállalati növekedés eszköze.
A második előadást Sólyom Balázs, a Trendency Chief Data Officere tartotta. Előadásában tizenkét fiktív karakteren keresztül vázolta fel, hogy milyen típusú szereplők jelenhetnek meg egy vállalatban az MI-bevezetés során – a stratégia nélküli lelkesedőtől a technológiai szkeptikusig. A példák rávilágítottak arra, hogy a sikeres MI-integrációhoz nem elég a technológia, szükség van a szervezeten belüli szerepek és ellentétek tudatos kezelésére is. Sólyom Balázs kiemelte: a technológia már készen áll, az emberi oldal azonban gyakran még nem tart ott, hogy valóban hatékonyan használja ki a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket.
A záró előadásban Szakal Ádám, a Trendency Data Scientist Chapter Leadje a vállalati MI-alkalmazás korlátairól és reális szerepéről beszélt. Felhívta a figyelmet arra, hogy a generatív MI iránti lelkesedés könnyen túlzott elvárásokat szülhet. Rámutatott, hogy bizonyos feladatokat gyakran hatékonyabban lehet emberi munkával elvégezni, mint hosszasan optimalizált promptokkal.
A mesterséges intelligencia valódi értéke szerinte akkor jelenik meg, ha azt nem öncélúan, hanem a szervezet konkrét igényeihez és működéséhez igazítva alkalmazzák.
A HazAI insightok esemény összegzéseként elmondható: miközben a mesterséges intelligencia alkalmazása egyre gyorsabban terjed, a magyar vállalatok körében jelentős különbségek figyelhetők meg az érettség, a stratégiai gondolkodás és a gyakorlati bevezetés szintjei között. A rendezvény célja az volt, hogy valós tapasztalatokon alapuló, árnyalt képet nyújtson az MI hazai integrációjáról. A Trendency által bemutatott kutatás és esettanulmányok ehhez nyújtottak releváns, a döntéshozók számára is hasznosítható támpontokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.