Dani García neve világszerte ismert a fine dining rajongói között, hiszen három Michelin-csillagot is elnyert már pályafutása során.
Az andalúz séf az elmúlt években két éttermet is nyitott Budapesten: a mediterrán hangulatú BiBót és az olaszos Alelít. A városban szerzett tapasztalatairól, a magyar gasztronómiáról és a fine dining jövőjéről beszélgettünk az MBH Gourmet Fesztiválon.
Amikor először jártam Budapesten, egy Michelin-gála alkalmából jöttem, és őszintén meglepett, mennyire gyönyörű a város – mondta a Világgazdaságnak Dani García séf. Két évvel később kaptam egy ajánlatot, hogy nyissunk itt éttermet, és azonnal igent mondtam – idézte fel az első benyomásait. A világhírű séf szerint bár a nemzetközi gasztronómiai láncok többnyire Londont, New Yorkot vagy Dubajt célozzák, Budapest is fantasztikus lehetőségeket rejt.
Azt hiszem, a BiBo és az Alelí csak a kezdet. Szeretnék még több befektetést megvalósítani Budapesten – ez egy pezsgő, izgalmas város.
A séf komolyan vette a felkészülést: piacokat látogatott, megismerkedett többek között a mangalicával, a hazai leveskultúrával és a magyar konyha alapjaival. Dél-Spanyolországban hideg leveseket eszünk nyáron, itt pedig a forró levesek dominálnak, ez számomra nagyon érdekes kulturális különbség – mesélte García.
A BiBóban egyfajta mediterrán gasztronómiai világot épít, amely nyitott a magyar ízek felé is, míg az Alelí inkább olaszos, de apró magyar „visszakacsintásokkal”. Felhívta a figyelmet arra, hogy gondolnak a helyiekre és a turistákra is. Hozzátette: mindenki szereti a hagyományos ízeket, ők csak egy friss, kortárs formában tálalják azokat.
Dani García éveken át a fine dining csúcskategóriájában dolgozott, míg végül 2019-ben úgy döntött, bezárja három Michelin-csillagos éttermét. Elmondta, hogy 25 évig dolgozott ezen a szinten, de eljött az idő, hogy „megváltoztassa a játékszabályokat”.
A fine diningnak szerényebbé kell válnia – kevesebb vendégre, több fókuszra van szükség.
Ma is működtet kisebb fine dining koncepciókat, mint például a Smoked Room Spanyolországban vagy Dubajban, ahol csupán 12–14 vendéget fogadnak. „Ez az igazi luxus. A japán filozófiát követem: a tökéletesség a részletekben rejlik, és ehhez idő és tér kell.”
A turisták is egyre többen keresik fel éttermeit hazánkban. Kiemelte: sokan már hallottak róluk, mielőtt Budapestre érkeznek. Az a céljuk, hogy aki beül hozzájuk, ne csak spanyol vagy olasz ízeket találjon, hanem egyfajta hidat szeretnének képviselni a magyar gasztronómia felé is.
García Budapestben nemcsak egy újabb üzleti állomást lát, hanem egy olyan helyet, ahol újraértelmezheti a saját múltját. „Harminc évvel ezelőtt Andalúziában próbáltam újraértelmezni a hagyományos konyhát – most Budapesten ugyanazt a szellemiséget próbáljuk átadni a csapatnak: merjünk újragondolni, miközben tiszteljük a hagyományt.”
A Grupo Dani García (GDG) egy gasztronómiai cégcsoport, amelyet Dani García séf alapított 2014-ben. A csoport dinamikusan fejlődött az elmúlt években, és mára egy nemzetközileg elismert étteremhálózattá vált. A GDG évente körülbelül 65 millió eurós (mintegy 27 milliárd forint) forgalmat generál, és jelenleg több mint 24 éttermet üzemeltet különböző koncepciókkal világszerte.
A vállalat nemcsak hagyományos andalúz gyökereket ötvöz innovatív technikákkal, hanem nagy hangsúlyt fektet a globális gasztronómiai trendekhez való alkalmazkodásra is. Az éttermek kínálata
között mozog, hogy minél szélesebb közönséget vonzzon. Idén a GDG további lendületet kapott, amikor a belga székhelyű Kharis Capital magántőkealap 44 millió eurós (18,2 milliárd forint) befektetéssel csatlakozott a vállalathoz.
Ez a tőkeinjekció nemcsak a meglévő éttermek fejlesztését szolgálja, hanem jelentős nemzetközi terjeszkedést is lehetővé tesz.
Fontos megjegyezni, hogy bár a Kharis Capital befektetőként belépett a cégbe, a cég irányítása továbbra is Dani García és a többségi tulajdonosok, Javier és Laura Gutiérrez kezében maradt, biztosítva a vállalat gasztronómiai és vezetési filozófiájának folytonosságát.
Ez a befektetés nemcsak a GDG gazdasági hátterét erősíti meg, hanem lehetőséget ad arra is, hogy a csoport világszerte kiemelkedő szereplővé váljon a fine dining és az innovatív gasztronómiai élmények terén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.